hypotheek en eigendomsvragen

markd
Topic Starter
Berichten: 20

hypotheek en eigendomsvragen

#1 , 22 aug 2007 17:01

Goedemiddag

Ik had enkele maanden geleden al eens op deze site gepost. Intussen is er al veel gebeurd maar heb nog enkele nieuwe vragen.
Nog even een kleine samenvatting alvorens mijn vra(a)g(en).

Mijn vader stierf in ?95 en mijn moeder begon een nieuwe relatie.
Mijn moeder heeft reeds een psychiatrisch verleden en niet altijd meer in staat om helder na te denken.

Intussen woon ik samen met mijn vriendin (ben net als mijn broer door mijn moeder en vriend uit het ouderlijk huis verwijders met deurwaarder) en heb ik nog weinig contact met mijn moeder. Van mijn tante en broer hoorde ik nu dat mijn moeder al haar bezittingen gaat verkopen (een appartement en garages aangekocht NA de dood van mijn vader) om dat geld in een huis te steken dat haar vriend heeft gekocht.
Dus ik weet dat ik daar normaal niks tegen kan in brengen. Ze zou echter ook een hypotheek nemen op ons ouderlijk huis om een lening te aan te gaan om ook in dat huis van haar vriend te steken. Kan dit? Kan zij een hypotheek nemen op ons ouderlijk huis want wij zijn toch erfgenaam en mede-eigenaar (voor zover ik weet zijn mijn ouders onder het normale stelsel getrouwd en is het huis ook onder normaal stelsel aangekocht). Waar kan ik dit opvragen? Notaris of advocaat? Of kan ik dit niet opvragen?

Stel dat ze toch hypotheek kan nemen ben ik dan zeker dat dat geld later getraceerd kan worden. Dat er altijd een bewijs zal blijven dat dat geld naar dat huis van haar vriend gaat?

Mijn voornaamste zorg blijft dat ik en mijn broer later zullen opdraaien voor de kosten van de verzorging van onze moeder terwijl er zoveel geld was. Want zij en haar vriend hebben nooit officieel samengewoond (nu heeft ze ook al laten weten dat zij naar het nieuwe huis verhuisd en de andere woning laat leegstaan maar haar domicilie daar laat staan) dus is er geen bewijs.

Alvast bedankt

Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 aug 2007 20:37

In praktijk neemt geen enkele hypotheekbewaarder een inschrijving aan op een onverdeeld deel (al kan het in zuivere theorie wel).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”