Bouwvergunning op mijn dak

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

Bouwvergunning op mijn dak

#1 , 03 okt 2014 11:26

Ik heb een appartement gekocht met een platte dak. Nu ben ik te weten gekomen dat er een vergunning is voor boven mij te bouwen.
De vorige eigenaar van de appartement heeft deze vergunning en is eigenlijk van hem. Als ze bouwen ben ik een kleine terras kwijt
omdat daar de trap zou komen. Ook zou ik in sommige kamers en gangen daglicht kwijt geraken. Nu is mijn vraag, mag hij boven mij
bouwen zonder mijn toestemming? Toen ik de appartement kwam bezichtigen hebben ze me hierover niks verteld, pas bij het ondertekenen
van de akte ben ik het te weten gekomen maar toen was alles al rond en wou ik zo graag de appartement. Nu is het zo de huidige eigenaar
heeft me wel verteld dat hij niet van plan is om te bouwen maar in de toekomst zou hij wel van gedachte veranderen. Ik zou graag mijn rechten
kennen hierin. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 okt 2014 15:25

Een bouwvergunning verloopt na enige tijd. Wanneer werd ze toegekend? Hij mag u in ieder geval niet van licht en lucht afsluiten.
http://www.habitos.be/nl/bouwen/bouwen- ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 03 okt 2014 19:55

Is die vergunning rechtstreeks of onrechtstreeks opgenomen in de basisakte of statuten (authentieke akte)?
Is hij momenteel nog eigenaar van een kavel van het gebouw?

Reclame

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 04 okt 2014 11:21

Ja hij is nog de grootste eigenaar van een kavel van het gebouw. En de appartement (die er nog niet is) is ook verdeeld in de basisakte.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 04 okt 2014 12:58

Ja hij is nog de grootste eigenaar van een kavel van het gebouw. En de appartement (die er nog niet is) is ook verdeeld in de basisakte.
Is hij de bouwpromotor ?

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 04 okt 2014 15:33

Hij is niet van plan om nu meteen te bouwen. Maar hij vertelde me wel dat hij "de bouwgrond" misschien gaat verkopen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 05 okt 2014 00:23

Hij is niet van plan om nu meteen te bouwen. Maar hij vertelde me wel dat hij "de bouwgrond" misschien gaat verkopen.
Elke stedenbouwkundige vergunning heeft een expliciete vervaldag, voor wat betreft het aanvatten van de werken, maar ook voor het afsluiten van de werken. Ga het dossier inzien bij de bevoegde dienst van de gemeente. Zie na of de gegevens vermeld in de statuten overeenstemmen met deze vermeld in de vergunning. Zie alle plannen na die aanwezig zijn in de gemeente en vergelijk die met deze gevoegd bij de basisakte. Zie de details na, zoals bvb. aanvoer water, gas, elektriciteit, afvoer regenwater, ... . De latere problemen zitten in die details.

De bouwheer voor werken aan de gemeenschappelijke delen is de VME, tenzij de rechter anders beslist. De opdrachtgever is de syndicus van de VME.

De bouwmeester voor deze werken is de architect, aangesteld door de VME. Er dienen in principe twee bouwmeesters aangesteld, omdat de belangen voor de twee partijen tegengesteld zijn:
  • Eén voor de werken aan de gemeenschappelijke delen (inclusief garant te staan voor de stabiliteit van het gebouw) , aangesteld door de VME
  • Eén voor de werken aan de privatieve delen, aangesteld door de eigenaar van het privatief kavel
De eigenaar van het privatieve kavel kan enkel punten in verband met deze werken op de dagorde plaatsen, plus de bijhorende documenten voorleggen. Hij is enkel de bouwheer voor de afwerking van zijn appartement.

Het lastenboek voor deze werken (= bestek) dienen voorgelegd aan de AV. Dit lastenboek dient ook het kader van de financiering van de werken te bepalen = wie betaald wat. Tenzij dit in de statuten opgenomen werd.

Pas de eerstvolgende AV, minstens vier maanden later, kan kiezen tussen minstens twee offertes opgesteld op basis van dat lastenboek (beslissing AV of statutair). Deze AV dient ook de begroting bepalen van deze werken (zowel baten als lasten). Het is evident dat de goedkeuring van de eigenaar van het betrokkene kavel dient voorgelegd. Maar de AV is soeverein en kan op basis van de voorliggende stukken anders beslissen.

Onder leiding van de twee architecten dient overgegaan tot een tegensprekelijke plaatsbeschrijving van de gemeenschappelijke delen, zowel voor de aanvang van de werken als na het beëindigen van de werken. Elke mede-eigenaar wordt aangeraden om gelijktijdig dat ook te vragen voor zijn privatief kavel, zeker als het grenst aan het “te bouwen privatief kavel”, of bepaalde elementen gemeen heeft (dragende muren, …).

Zie ook:

AnB1
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 05 okt 2014 12:44

Luc bedankt voor uw uitleg. Ik zal is contact opnemen met de gemeente.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”