Hoe uit een mede-eigenschap stappen?

Zotte ros
Topic Starter
Berichten: 1

Hoe uit een mede-eigenschap stappen?

#1 , 02 okt 2014 14:14

Hallo iedereen

Omdat wij niet over de exacte documenten beschik en zij evenmin zal ik dit trachten zo accuraat mogelijk proberen te beschrijven zoals wij er kennis over hebben.

Het is namelijk zo dat mijn vriendin haar moeder een 10 tal jaar geleden een grond heeft gekocht waarop zij een huis gebouwd heeft voor haar zoon met daarnaast nog een extra huis dat onderverdeeld is in 2 appartementen. Mijn vriendin en ik wonen in één van deze 2 appartementen. Het staat eveneens geschreven dat 25% eigendom is van de moeder en 25% van mijn vriendin. Dit is elk voor zijn appartement. Haar broer heeft de overige 50% via zijn huis.

Nu haar broer is uiteindelijk een manège begonnen ondanks dat nog niet beschreven is hoe de verdeling van de grond juist is. Voorlopig is de grond dus evenzeer 25%-25%-50%. De manège ligt daarbij niet volledig op de grond van haar broer waardoor de grond zodanig moet beschreven worden dat de manège juist binnen de eigendom van haar broer valt. Omwille van dat men hier redelijk lang mee gewacht heeft om dit te doen is de fiscus hier achter gekomen en moet er bewezen worden dat de piste die gebouwd is volledig op eigendom ligt van de manège. Anders moet men hier veel taxen op betalen. De notaris heeft hiervoor een deadline gesteld waarbij er dus een oplossing moet gezocht worden. Deze is volgens haar moeder en stiefvader eindelijk de grondverdeling beschrijven.

Nu er staat evenzeer geschreven dat mijn vriendin het appartement zou inkopen waarbij zij gedurende X aantal jaar 435eur/maand dient af te betalen. Haar broer doet net hetzelfde voor zijn huis. Op die manier betalen zij hun moeder af wat zij vroeger voor hen gekocht heeft. Daarnaast heeft mijn vriendin van haar vader-moeder een studio vroeger geschonken gekregen die verkocht is voor een 23000eur. Deze 23000eur heeft moeder direct opgeëist en aangenomen als afbetaling van het appartement. Mijn vriendin echter is al enige tijd van de mening dat zij het appartement niet wil inkopen en dat zij dus geen mede-eigenaar wilt zijn.

Men dient dus voor de grondverdeling het deel van mijn vriendin over te nemen. Nadien kan de grond 50%-50% verdeelt worden. Nu hiervoor dient men dus opnieuw de oorspronkelijk verdeling te herschrijven wat iets van 14000eur zou kosten volgens haar moeder en stiefvader. Daarbij zou moeder de overige 23000eur moeten terugbetalen aan mijn vriendin. Hiervoor doet zij een voorstel waarbij ze zegt 5 jaar lang moet je geen huishuur betalen en dan zijn mijn kosten afgehandeld. Wat jij doet in die 5 jaar daar trek je je plan mee, verhuis je dan verhuis je al is dat na 1 jaar dan staat het appartement de overige 4 jaar leeg. Dit alles dient dus evenzeer beschreven te worden.

Nu mijn vriendin dient eigenlijk 3500eur te betalen voor het laten herschrijven voor iets wat zij op haar 16-17 jaar getekend heeft. Zij heeft hier toen allemaal niet om gevraagd en vindt dat zij nu moet betalen voor iets wat zij nooit gewild heeft gewoon om geen mede-eigenaar te zijn.

Wij stellen ons verschillende vragen zoals dient zij dit te betalen want er zijn vrienden die zeggen dat wat onder 18 jaar getekend is nietig kan verklaard worden. Waardoor zij dus op die manier geen mede-eigenaar meer is. Wat gebeurt er als zij weigert te tekenen (hierdoor moet zij dan geen 3500eur betalen)? etc. Moet haar deel niet ingekocht worden ofzo?

Mijn excuses voor de chaos en alle onduidelijkheden maar dit is hetgene wat wij weten...
Alvast hartelijk bedankt

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 03 okt 2014 08:34

Je geval is iets te ingewikkeld voor een forum.

Ga bij een notaris die de notaris zal zijn van je vriendin bij verdeling/verkoop van die grond.

De huidige notaris blijft als notaris van haar broer en moeder. Haar moeder kan een derde notaris nemen, zo zij ook een onpartijdig advies wil. Het advies van de notaris lijkt me iets te veel op maat van haar broer (manège).

De stiefvader heeft normaal geen zeggenschap in deze zaak, tenzij hij bijvoorbeeld optrad bij de erfenisverdeling als voogd van je toen minderjarige vriendin.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”