Vraag ivm erfdienstbaarheid

Trizz
Topic Starter
Berichten: 1

Vraag ivm erfdienstbaarheid

#1 , 27 sep 2014 22:40

Via een weg met erfdienstbaarheid, die naast mijn woning loopt, kan ik momenteel mijn garage bereiken.
Graag zou ik in de nabije toekomst de huidige garage afbreken en wat verder een carport neerzetten.
Probleem hierbij is dat de gemeenschappelijke omheining zou moeten worden verwijderd daar waar de carport, komt zodat ik er kan inrijden.
De carport zal 1m van alle scheidingslijnen staan.

Kan mijn buur mij verbieden de gemeenschappelijke omheining voor een stuk te verwijderen?
Heb ik nog steeds recht op erfdienstbaarheid als ik mijn carport verplaats?
Heb ik nog steeds erfdienstbaarheid als ik mijn garage vervang door carport?

In mijn akte (aankoop huis) staat het volgende:
In voordeel van mij lot:
Doorgang over de toegangsweg van lot x om te geraken tot de op te richten garage. Deze zal ten alle tijden gevrijwaard dienen te worden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 sep 2014 22:48

Het recht op erfdienstbaarheid geldt voor de bestaande situatie.
Aangezien de garage waarnaar de akte verwijst er reeds staat ligt de erfdienstbaarheid vast.
De akte vermeldt ook niet dat u de buur kunt verplichten die toegangsweg te wijzigen. U kunt hem dus niet verplichten om een afsluiting te verwijderen indien die geen hinder vormt in de huidige, bestaande toestand.
Laatst gewijzigd door roharro op 28 sep 2014 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 sep 2014 09:38

Je zal het minnelijk moeten proberen te regelen met uw buur. Laat dan wel alles op papier zetten, door de 2 partijen ondertekend, en registreer dat document.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”