bouwaanvraag boycot

mmartin
Topic Starter
Berichten: 3

bouwaanvraag boycot

#1 , 22 sep 2014 09:05

Ik heb reeds 2x een bouwaanvraag ingediend bij de gemeente, telkens werden er bezwaren ingediend door de schoonzoon van mijn buur. Zijn vrouw is voor 1/3 medeeigenaar van het pand van de buur en dit door erfenis van haar overleden vader. De schoonzoon wil mij om een nog onverklaarbare reden mij bouwporject, de bouw van een veranda, die volgens de ambtenaar op de gemeente perfect vergunbaar is, boycotten. Om de veranda te bouwen moet er een scheidingsmuur op de perceelgrens gezet worden van 2.7m hoog en 3.5 breed.Zijn tactiek bestaat erin om een zoveel mogelijk bezwaren te formuleren waarvan 99% geen steek houden om er toch eentje over te houden waarmee hij toch raak schiet en zo mijn vergunning geweigerd wordt. Ook wacht hij met opzet tot de laatste dag van de termijn waarin men kan bezwaren indienen om zo aanpassingen aan de plannen nog onmogelijk te maken daar een beslissing van vergunning binnen 105dagen moet genomen zijn.De bezwarenschrift dient hij telkens in op de naam van zijn vrouw (dochter van mijn buurvrouw) en niet in eigen naam. Met de overige betrokken partijen heb ik een overeenkomst over de bouw van die scheidingsmuur. De schoonzoon wil absolut niet meewerken en bij een vergadering met alle betrokken partijen, vooraf aan de 2de aanvraag, wilde hij niet antwoorden op mijn vraag wat zijn voorwaarden waren om het project voor hem aanvaarbaar te maken. Hij voegde er zelf aan toe dat hij zal blijven bezwaren indienen en als de gemeente wel positief zou antwoorden op mijn bouwaanvraag, hij zijn 'vriendjes' zal contacteren bij de deputatie die in dit dossier moeten adviceren. Hier is het duidelijk dat deze persoon enkel maar als doel heeft om mij te schaden en min project te boycotten. Hij zelf heeft geen enkele emotionele band met dit huis. Hij woont in een andere gemeente en komt nooit op bezoek bij zijn schoonmoeder. Als hij al eens zijn vrouw tot bij haar moeder brengt blijft hijzelf in zijn auto wachten.
Nu kan men zeggen dat je maar een waterdicht dossier moet indienen, maar hij zoek het echt in kleinste details. (noorder pijl stond niet op het plan en dit terwijl er wel een inplantingsplan met de noorderpijl bijgevoegd was en zo van die smeer) Ik heb nu via een aangetekend schrijven gevraagd om zijn voorstellen en opmerkingen kenbaar te maken voor dat ik een nieuw dossier in dien. Ik ben zeker dat hij daar niet zal op reageren.Welke stappen kan ik zetten om deze pesterijen tegen te gaan?

Graag uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 22 sep 2014 09:19

Zolang uw buur de wettelijke procedures volgt, zijn er geen pesterijen. Het is zijn grondwettelijk recht om bezwaren in te dienen volgens de correcte procedures. Het enige dat u kan doen is ervoor zorgen dat uw dossier waterdicht is, uiteindelijk zullen zijn bezwaren wel op geraken of worden ze verworpen wegens te belachelijk.

mmartin
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 sep 2014 12:45

Stel u hebt een buur die politieagent is en die persoon heeft het gemunt op u. Telkens als hij u ergens tegenkomt laat hij u stoppen en doet een grondige controlle.
Doet die persoon dan ook enkel zijn job en heeft hij het recht u te controlleren. Of zal u dit ervaren als pesterijen ondanks hij daar toe wel het recht heeft?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 24 sep 2014 13:01

Dat is appelen met peren vergelijken :)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 24 sep 2014 13:39

Hier gaat het toch maar om één aangelegenheid?
Buur maakt enkel gebruik van de wettelijk voorziene procedure.
Buur kan inderdaad daarna nog beroep aantekenen tegen eventuele beslissing van de gemeente.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 24 sep 2014 16:32

U kunt proberen een procedure op te starten voor tergend roekeloos geding.
Ik ken stadsprojecten, waarbij een aantal buurtbewoners uit hobby bij iedere beslissing van de stad systematisch klacht neer legden bij de juridische instanties. Tot de RVS toe.
Toen de gemeente telkens in het gelijk werd gesteld, startten ze voortdurend rand procedures op.
Tot de privaat partner van de stad een rechtszaak opstartte tegen die zeurpieten voor de vertragingen die het project opliepen.
Die aanklagers werden effectief veroordeeld tot een schadevergoeding wegens tergend en roekeloos geding.

mmartin
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 24 sep 2014 16:34

Het punt dat ik hier wil maken is: je kan gebruik maken van je rechten, maar je kan ze ook op een perfect legale manier misbruiken. (geen appel en peren) Dit is waar mijn verhaal overgaat en mijn vraag hoe die aan te vechten.
Over de procedures en het recht op beroep van de buur ben ik perfect op de hoogte.

Bedankt voor uw antwoord giserke.

Waar en hoe begin je dergelijke procedure en hoe gaat dit verder in zijn werk. Het ganse bouwproject kost mij ongeveer een 25.000 eur. Ik kan het mij niet veroorloven om daar bovenop nog een paar 1000eurs kosten te doen voor een gefrusteerde pezewever.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 24 sep 2014 20:28

Hoe gaat dit in zijn werk? Door alle klachten te weerleggen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 24 sep 2014 20:39

Het punt dat ik hier wil maken is: je kan gebruik maken van je rechten, maar je kan ze ook op een perfect legale manier misbruiken. (geen appel en peren) Dit is waar mijn verhaal overgaat en mijn vraag hoe die aan te vechten.
Over de procedures en het recht op beroep van de buur ben ik perfect op de hoogte.
u kan altijd rechtsmisbruik claimen, de kans echter dat de rechter je oordeel deelt, is héél klein imho.

"legale manier misbruiken" is een contradictio in termini. Net omdat je recht misbruikt, is het strafbaar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 sep 2014 10:38

Hij voegde er zelf aan toe dat hij zal blijven bezwaren indienen en als de gemeente wel positief zou antwoorden op mijn bouwaanvraag, hij zijn 'vriendjes' zal contacteren bij de deputatie die in dit dossier moeten adviceren.
Als u dergelijke uitspraken op dictafoon kan vastleggen, denk ik wel dat u hier mee verder kan. Ruikt zeer sterk naar bedreiging... (Als u X doet, zorg ik voor een onaangenaam gevolg. = bedreiging).

Als je ook nog de identiteit van de "vriendjes" zou kunnen achterhalen (als het al geen grootpraat is van de buur).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#11 , 25 sep 2014 14:35

Eerste stap is zorgen dat de gemeente uw bouwaanvraag niet kan verwerpen.
Dan zal je moeten uitkijken of die buren verdere stappen ondernemen, wat weinig waarschijnlijk is, want dan kost hen dit ook geld omdat ze dan via de rechtbank moeten werken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 25 sep 2014 14:43

Eerste stap is zorgen dat de gemeente uw bouwaanvraag niet kan verwerpen.
Dan zal je moeten uitkijken of die buren verdere stappen ondernemen, wat weinig waarschijnlijk is, want dan kost hen dit ook geld omdat ze dan via de rechtbank moeten werken.
Er kan eerst beroep worden aangetekend bij provincie.
Daarna Raad van de Vergunningen.
Daarna gerechtelijke weg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 25 sep 2014 14:55

Eerste stap is zorgen dat de gemeente uw bouwaanvraag niet kan verwerpen.
Dan zal je moeten uitkijken of die buren verdere stappen ondernemen, wat weinig waarschijnlijk is, want dan kost hen dit ook geld omdat ze dan via de rechtbank moeten werken.
Er kan eerst beroep worden aangetekend bij provincie.
Daarna Raad van de Vergunningen.
Daarna gerechtelijke weg.
Als je al geen gelijk krijgt bij de gemeente als met uw verweer, heb je even weinig kans of nog minder bij de provincie, omdat ze de zelfde procedures gebruiken om de vergunningsaanvragen af te toetsen aan de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Raad van de Vergunningen kost voor de opstart al minstens 175€.
En gewone mensen zonder advocaat of raadsman mogen al blij zijn als ze zonder fouten, door de opstart formaliteiten geraken.
Zonder dat ze hun zaak inhoudelijk mogen verdedigen, wat voor niet experten in de materie bijna onmogelijk is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”