Gemene muur met ramen.

bursens
Topic Starter
Berichten: 1

Gemene muur met ramen.

#1 , 19 sep 2014 17:02

Vorig jaar kocht ik midden in de stad een rijhuis met achterliggende loods. (4*15m)In mijn aankoopakte staat niet vermeld over enige erfdienstbaarheden of verdere rechten. De muren van deze loods doen hoogstwaarschijnlijk dienst als gemene muur en komt momenteel uit als tuinmuur van de aangrenzende buren. Nu wil ik tijdens het vorderen van de werken de huidige matte vaste ramen vervangen door ramen van betere kwaliteit in dubbel glas. Nog voor deze te verwijderen krijg ik een aangetekend schrijven van de buurman waarin hij stelt "niet akkoord te gaan met enige aanpassing van de ramen in de gemeenschappelijke muur, niet in hoogte, niet in breedte, niet in kleur, niet in doorzichtbaarheid en ook niet in aangaande het feit of ze open kunnen." Kan hij dit zomaar eisen? of bestaan hier duidelijke regels voor?

Verder in zijn brief staat ook duidelijk "wij wensen dus kenbaar te maken dat wij niet akkoord zullen gaan met het verhogen van de achterbouw en/of het maken van een dakterras op de achterbouw." en "Het officieel aanpassen van de achterbouw van loods naar leefruimte zou ook onze goedkeuring niet kunnen krijgen indien deze zou gevraagd worden." Aangezien dit wel de eigenlijke bedoeling was om de bestemming van de achterbouw van loods naar leefruimte te wijzigen lijkt deze man alle mogelijke werken te willen tegenhouden.
Kan hij dit gaan tegenhouden? Zijn er manieren om deze man tot rede te brengen of indien echt nodig buiten spel te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 sep 2014 17:07

Voor deze werken hebt u een bouwtoelating nodig. Indien u deze bekomt mag u die werken uitvoeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 sep 2014 19:58

De bestaande ramen mag u zeker vervangen door andere nieuwe ramen van hetzelfde type, wel met dezelfde afmetingen, en zelfde soort ondoorzichtig glas. Mag wel dubbel zijn. Hier heeft de buurman niets over te zeggen , gezien hij de oude ramen al jarenlang gedoogd heeft.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 19 sep 2014 22:23

As het een gemene muur is mag u zo wie zo niets wijzigen langs de kant van de buur.
Dus hij heeft daar zeker gelijk en dat staat ook in de wet. Dus van buiten spelzetten dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.
Eerder het tegendeel. Als u de bestemming van de loods wijzigd dan zou het wel eens heel goed kunnen zijn dat de werken door een officier van gerechtelijke politie worden stilgelegd en alles verzegeld.
PV zal opgesteld worden en zaak voor de rechtbank gebracht.. en geloof me dan bent u een jaar of vijf bezig VOOR u een steen kan wijzigen.
Oppassen geblazen. U zal zo wie zo een bouwvergunning moeten hebben en een bestemmingswijziging aanvragen.
Mogelijk gaat u die zelfs niet krijgen gezien veel gemeenten inpandig groen wil en alle aanbouwsels en koterijen weg willen.

Toch eens lezen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5273,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”