Vraag ivm rekeningcommissaris-syndicus

wzl
Topic Starter
Berichten: 3

Vraag ivm rekeningcommissaris-syndicus

#1 , 13 sep 2014 12:16

Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een kleinere blok een mede-eigenaar syndicus te laten maken, maar een externe persoon als rekeningcommissaris aan te duiden, waarbij er dan op papier wordt gezet dat deze rekeningcommissaris verantwoordelijk en aansprakelijk is voor alle fouten die zouden kunnen gebeuren enz. Is dit wettelijk, of blijft de eigenlijke syndicus zelf altijd aansprakelijk ook al zijn er zo afspraken op papier gezet?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 sep 2014 12:33

Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een kleinere blok een mede-eigenaar syndicus te laten maken, maar een externe persoon als rekeningcommissaris aan te duiden, waarbij er dan op papier wordt gezet dat deze rekeningcommissaris verantwoordelijk en aansprakelijk is voor alle fouten die zouden kunnen gebeuren enz. Is dit wettelijk, of blijft de eigenlijke syndicus zelf altijd aansprakelijk ook al zijn er zo afspraken op papier gezet?

Bedankt.
De verantwoordeljke in laatste instantie is steeds de syndicus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 13 sep 2014 16:17

VME zal best zowel voor syndicus als commissaris van de rekening een BA verzekering afsluiten.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 13 sep 2014 22:02

Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een kleinere blok een mede-eigenaar syndicus te laten maken, maar een externe persoon als rekeningcommissaris aan te duiden, waarbij er dan op papier wordt gezet dat deze rekeningcommissaris verantwoordelijk en aansprakelijk is voor alle fouten die zouden kunnen gebeuren enz. Is dit wettelijk, of blijft de eigenlijke syndicus zelf altijd aansprakelijk ook al zijn er zo afspraken op papier gezet?
NEEN. Ik treed roharro bij. De rekencommissaris oefent een toezichtsfunctie uit en mag in geen enkel geval deelnemen aan het beheer.

An Darcy
Berichten: 79

#5 , 14 sep 2014 14:37

Volgens mij kan u de CVR niet verantwoordelijk maken voor de fouten die de syndicus zou kunnen maken.

De syndicus werkt niet onder het gezag van de CVR want de CVR is een toezichthouder die buiten de raad van ME staat.

De raad van ME houdt toezicht op de syndicus die de uiteindelijke verantwoordelijke is voor alle daden van beheer, inclusief de boekhouding.

De syndicus is de uitvoerder van de beslissingen genomen door de ME op de AV.

U kan niet de verantwoordelijkheid van de syndicus overhevelen op de CVR.

An Darcy

Lennert
Berichten: 1

#6 , 23 sep 2014 18:20

Misschien is mijn vraag reeds beantwoord--kan een CVR die mede-eigenaar is (waarin wij ,de meeste, weinig vertrouwen in hebben) zetelen in de raad van beheer ? Hij controleert de rekeningen maar heult met de syndicus die hij heeft aangebracht !! Niet écht bewezen maar...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 23 sep 2014 18:59

Misschien is mijn vraag reeds beantwoord--kan een CVR die mede-eigenaar is (waarin wij ,de meeste, weinig vertrouwen in hebben) zetelen in de raad van beheer ? Hij controleert de rekeningen maar heult met de syndicus die hij heeft aangebracht !! Niet écht bewezen maar...
Dat is inderdaad NIET verboden.
CVR "brengt" geen syndicus aan. Die wordt aangesteld door de VME na stemming ter zake tijdens AV.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 24 sep 2014 06:07

Misschien is mijn vraag reeds beantwoord--kan een CVR die mede-eigenaar is (waarin wij ,de meeste, weinig vertrouwen in hebben) zetelen in de raad van beheer ? Hij controleert de rekeningen maar heult met de syndicus die hij heeft aangebracht !! Niet écht bewezen maar...
Theoretisch : ja

Praktisch: neen, omdat een belangvermenging evident is.

De taak als mandataris van een CVR is in se conflictueel met deze van een lid van de RVM.

Het kan o.a. namelijk zijn dat de CVR moet zeggen dat een bepaalde verrichting technisch correct is (vooral als hij een zeer beperkte opdracht heeft, wat klassiek is), maar dat als RvME die werken/levering/... meedeelt in zijn verslag aan de leden van AV, dan het hek van de dam is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”