VME in ieder appartement complex?!?!

Miss_Booga
Topic Starter
Berichten: 9

VME in ieder appartement complex?!?!

#1 , 17 aug 2007 12:17

Dag allemaal,

Ik heb een leuk appartement op het oog in Belgie (ben zelf van NL) maar zit nog met een paar vragen. De situatie is als volgt:

De appartementen zijn allen leeg (gebouw is pas gerenoveerd en er zijn 2 woonlagen nieuw bijgebouwd en de appartementen worden nu verkocht) en in totaal zijn er 5 appartementen. Geen van de appartementen is op het moment verkocht.
Nu ben ik zelf Nederlandse en niet bekend met de Belgische wetgeving, maar in Nederland is het zo dat er in ieder appartement-complex een 'vereniging van eigenaren' verplicht is. Kan iemand mij svp vertellen of dat in Belgi? ook het geval is?
Ik heb dit aan de makelaar (van de verkopende partij) nagevraagd en deze verteld dat de VME enkel verplicht is bij grotere app.-complexen. Hij gaf aan dat in dit geval de bewoners zelf een regeling dienden te treffen inzake het gemeenschappelijk onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten.
Ik vraag me voornamelijk af hoe het dan geregeld dient te worden indien bijv. het dak aan reparatie toe is of andere werkzaamheden die nodig zijn waar alle partijen belang bij hebben..


Ik hoop dat iemand me kan helpen!! :idea:
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 17 aug 2007 18:40

Dag allemaal,

Ik heb een leuk appartement op het oog in Belgie (ben zelf van NL) maar zit nog met een paar vragen. De situatie is als volgt:

De appartementen zijn allen leeg (gebouw is pas gerenoveerd en er zijn 2 woonlagen nieuw bijgebouwd en de appartementen worden nu verkocht) en in totaal zijn er 5 appartementen. Geen van de appartementen is op het moment verkocht.
Nu ben ik zelf Nederlandse en niet bekend met de Belgische wetgeving, maar in Nederland is het zo dat er in ieder appartement-complex een 'vereniging van eigenaren' verplicht is. Kan iemand mij svp vertellen of dat in Belgi? ook het geval is?
Ik heb dit aan de makelaar (van de verkopende partij) nagevraagd en deze verteld dat de VME enkel verplicht is bij grotere app.-complexen. Hij gaf aan dat in dit geval de bewoners zelf een regeling dienden te treffen inzake het gemeenschappelijk onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten.
Ik vraag me voornamelijk af hoe het dan geregeld dient te worden indien bijv. het dak aan reparatie toe is of andere werkzaamheden die nodig zijn waar alle partijen belang bij hebben..


Ik hoop dat iemand me kan helpen!! :idea:
Alvast bedankt!
Beste, of het nu om kleine of grote gebouwen gaat, maakt niet uit. Vanaf het ogenblik dat de onverdeeldheid ontstaat of wanneer minstens 1 kavel werd verkocht (waardoor er op dat ogenblik 2 verschillende eigenaars zijn) en de statuten (basisakte + regl. van mede-eigendom) werden door de hypotheekbewaarder overgeschreven, ontstaat van rechtswege de vereniging van mede-eigenaars. Alsdan valt het gebouw/de VME onder het stelsel van de gedwongen appartementsmede-eigendom. De wet is van dwingend recht. Er dient dan ook een syndicus te worden aangesteld. Men kan eventueel beslissen om de VME te ontbinden maar dit is geen sinecure en in de praktijk moeilijk haalbaar. Laat u dus niet door de verkeerde info van een makelaar leiden. U kan trouwens een en ander nakijken als u aan de verkoper de statuten opvraagt. Hierin staan de bepalingen vervat en vindt u ook het reglement van mede-eigendom terug. Mvg.

consulent
Berichten: 102

#3 , 17 aug 2007 20:56

Art. 577-5 ? 1 BW :
"De vereniging van mede-?igenaars (VVM) verkrijgt rechtspersoonlijkheid wanneer de volgende twee voorwaarden vervuld zijn :
1. het ontstaan van de onverdeeldheid door de overdracht of de toekenning van ten minste een kavel;
2. de overschrijving van de basisakte en van het reglement van mede?igendom op het hypotheekkantoor.
De plannen van het gebouw kunnen daarbij in de vorm van een door de notaris voor eensluidend verklaard afschrift als bijlage worden gevoegd.
Zij draagt de benaming : "vereniging van mede?igenaars", gevolgd door de vermeldingen betreffende de ligging van het gebouw of de groep van gebouwen.
Zij heeft haar zetel in het gebouw.
Indien het over een groep van gebouwen gaat, moet de basisakte bepalen in welk gebouw de zetel van de vereniging gevestigd is."


Het mag duidelijk zijn dat een syndicus verplicht is, doch dit hoeft g??n vastgoedmakelaar te zijn. U kunt de touwtjes ook zelf in handen nemen. Een tendens die hoe later hoe meer wordt vastgesteld.
Niet alle syndici houden zich ook met de koop/verkoop van onroerende goederen bezig. Er zijn voldoende beroepssyndici die enkel en alleen de syndicusactiviteit uitoefenen. Vergeet niet dat een eigenaar-syndicus dezelfde aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid draagt als een professioneel syndicus. Veel eigenaars-syndici hebben ook nog nooit over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering gehoord. Niettegenstaande de "trend" is zelf " syndicus spelen" heden ten dagen hoe langer hoe minder aan te raden. En ik wil hier niet gezegd hebben dat er zich tussen de groep van professionele syndici geen kaf tussen het koren zou bevinden. Maar, laat hen maar op de blaren zitten als er (beroeps)fouten worden gemaakt, zij dienen de nodige competentie en kennis te bezitten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”