Discussie over hoogte haag.

Henr III
Topic Starter
Berichten: 18

Discussie over hoogte haag.

#1 , 07 sep 2014 08:56

Goede morgen iedereen,
Er zijn nu problemen met de eigenaar van een aanliggend stuk grond,
De gemeenschappelijke haag hoogte is niet goed enz... die wil ze hoger. Staat geknipt op ongeveer 1m80 en in volle groei is die zelfs een stuk over de 2 meter.
Met de vorige eigenaar in 1976 een ouder persoon was er een mondeling akkoord dat ik de haag langs beide zijden mocht onderhouden en dat werd gewoon jaarlijks stilzwijgend verlengt,
Wel is er een schriftelijk akkoord over het plaatsen van een nutgebouw op 1 meter van de scheidingslijn langs mijn kant.
In 1990 komt de vroegere eigenaar te overlijden en via verkoop, kwam dit stuk in handen van de huidige eigenaar. Op dit stuk staat al jaren een garage en de rest wordt gebruikt als moestuin.
Mijn vraag is blijft die overdracht van de onderhoudsverplichting van de gemeenschappelijke haag gelden na het overlijden van de vorige eigenaar? Zodat de nieuwe eigenaar zich in feite koest moet houden of moet ik toegeven ?
beste dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 sep 2014 09:40

Indien hiervan niets in de notariële akte staat, komt het te vervallen bij overlijden.

Henr III
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 07 sep 2014 17:47

mava105
Bedankt voor de respons.

groetjes

Reclame

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#4 , 07 sep 2014 18:11

Als het een gemene haag is moet u er samen uit geraken. Aangezien de nieuwe eigenaar een derde is t.o.v. die vorige overeenkomst en die vorige overeenkomst ook niet bewijsbaar is, ga je dat nooit tegen de nieuwe eigenaar kunnen inroepen.

Ik weet niet of het u kan helpen, maar in zo'n geval raad ik mensen meestal aan om de buur de hoogte te laten bepalen (binnen een bepaalde marge/vork, bv. tussen 1m80 en 2m50), maar in ruil voor dat keuzerecht moet hij de bovenkant zelf (laten) snoeien op zijn kosten :) Als hij per sé de haag onhandig hoog wil laten worden, laat hem dan ook maar opdraaien voor de meerkost (in arbeid of uitbesteden). Geef lastigaards gelijk, maar zorg dat je de modaliteiten mee bepaald en laat hun het werk doen onder het motto "wat jezelf doet doe je beter". Altijd alles in een overeenkomstje gieten uiteraard.

Dat is niet echt heel juridisch advies, eerder onderhandelingstechnisch... Goede afspraken maken goede vrienden/buren.

Als het echt een probleem of burenruzie dreigt te worden kan u altijd de buurman oproepen in verzoening voor de vrederechter.

Henr III
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 08 sep 2014 18:59

My_Key,

Daar zit wel iets in, maar het hem laten doen is niet te doen al die tijd al wil hij dat de bovenkant breder is dan beneden zodat de onderkant al bijna zonder bladeren is.
Tegen al de regels in van het snoeien, die willen dat die bovenkant smaller is dan de onderkant.
Onlangs de politie gekregen daar ik die brede bovenkant wilde bijknippen.
Intussen de verkoop akte van ons huis gevonden en daar staat de maximum hoogte in vermeld, die zou toch bindend moeten zijn of niet ?
Ook een nieuwe vraag over verjaring.

groetjes.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”