wijziging van uitzicht van een appartementsgebouw

jandehoorne
Topic Starter
Berichten: 1

wijziging van uitzicht van een appartementsgebouw

#1 , 03 sep 2014 03:14

Ik woon op de zeedijk en wens om isolate- redenen de bestaande rolluiken voor die ramen weg te halen EN een 20 jaar oud schuifraam als... 1 vast raam te maken.Daardoor zal het bij noorderwind+ 5 beaufort niet meer binnen waaien door de rolluikbakken en door het schuifraam en kan ik het appartement bij koud weer + zware wind nog steeds verwarmen ( in het huidige geval is dit onmogelijk).De algemene vergadering besliste echter dat ik dit niet mag doen omdat dit het uitzicht van het gebouw zou veranderen.IK wens deze beslissing toch naast me neer te leggen omdat volgens mij er geen "uitzicht " is van het gebouw. Wij wonen immers als 1 van de 3 residenten op een totaal van 32 eigenaars VAST op ons appartement en uiteraard laten alle andere eigenaars ( omwille van isolatie en behouden van "propere ruiten" ) hun rolluiken continu neer.,gezien ze er niet vast wonen.Vandaar dat het gebouw met 8 verdiepingen hoog meestal maar 9 geopende ramen heeft op een totaal van 96 ramen, de rest van de rolluiken zijn voortdurend ...neer!!!Sommige rolluiken zijn roest ,zwart,vuil...DAT is pas een uitzicht veranderen ,haal ik aan.Mijn vraag: bestaat er reeds rechtspraak dat een wijziging van een schuifraam naar een vast raam ( met respect van ooude afmeting en kleur) niet als een wijziging van uitzicht aanzien wordt ,omdat het bijvoorbeeld als een " minor " wijziging wordt beschouwd t.o.v uitzicht van gebouw en niet als "majeur" . Ongeacht de beslissing van de algemene vergadering,raadde de syndicus me aan toch het vast raam te plaatsen omdat er reeds op andere plaatsen= andere gebouwen in dezelfde gemeente dergelijke wijzigingen ook werden gedaan ! kan er voor een gebouw waar er overdag en snachts kontinu vuile rolluiken neergelaten worden door de eigenaars ...nog....sprake zijn van een "uitzicht van een gebouw ?? Heeft iemand ervaring of deskudig advies ? DANK.Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2014 07:23

los van het antwoord op de vraag: gelieve niet met hoofdletters te schrijven, gezien dit als schreeuwerig en dus agressief overkomt.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 03 sep 2014 17:20

als ik even rond zoek op het forum, kan men dat in principe niet weigeren dat u herstellingswerken uit zou voeren met betrekking tot betere isolatie en leefomstandigheden (wind die binnen blaast), wat ook ineens een reden is voor de gezondheid.

ik vrees dat als er geen overeenkomst in der minne kan worden gesloten, u zich zal moeten wenden tot het vredegerecht.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 03 sep 2014 20:03

Pragmatisch: niemand verplicht je om die rolluik s avonds af te laten. Haal de rolluik uit de rolluikkast en vul ze met isolatie (PUR platen mooi afgekit). Voorts kan je ook je schuifraam afkitten om de tocht buiten te houden. Het dubbel glas vervangen door superisolerend glas zal je niet zo veel besparing opleveren.

Structureel: in oudere appartementsgebouwen worden op de VME nogal eens afspraken gemaakt omtrent het vernieuwen van ramen (dat of dit raamtype bij voorkeur geplaatst door xyz). Ramen vernieuwen na 20 jaar is idd snel vandaar dat er ws nog geen afspraken zijn.

Als jij vindt dat je ramen volledig dienzn vervangen te worden dan zou k niet op eigen houtje handelen doch via VME (zie vorige par) of via rechtbank. VME kan je immers verplichten het "afgesproken" uitzicht te herstellen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 03 sep 2014 20:20

Qua ramen doet u wat u wil ... zolang ze qua kleur maar voldoen.
In een grote VME had/heeft een eigenaar zwarte ramen geplaatst een ander rode... deze hebben beiden nu een ingebrekestelling gekregen en dienen hun ramen aan te passen aan de in de akte opgelegde kleuren.

Wat uw raam/schuifraam betreft er zal dus best een middenstijl zichtbaar moeten zijn ... ik ken moderne ramen met het uitzicht van art deco. Is echt niet te zien dat ramen aangepast zijn aan huidige normen.

PS een rolluik is zo wie zo toch een extra isolatie voor de rest zelfde redenering als hierboven.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 03 sep 2014 20:53

PS: kan je zonder schuifraam de buitenramen nog wassen? Is er een balkon dat via een andere deur toegankelijk is?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 sep 2014 19:52

Informeer u op de ramenmarkt. De huidige generatie schuiframen is heel wat meer winddicht dat die van 20 jaar geleden, met inbegrip van de rolluiken.
Je zou ook een dubbel opendraaiend raam kunnen plaatsen, qua uitzicht bijna identiek als een schuifraam, maar dan kan je toch zelf je ruiten kuisen

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 05 sep 2014 09:07

“Art.577-9...§ 2. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen. Deze vordering moet worden ingesteld binnen een termijn van vier maanden vanaf de datum waarop de algemene vergadering plaatsvond.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”