Waterschade via buitenmuur mede-eigendom

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

Waterschade via buitenmuur mede-eigendom

#1 , 02 sep 2014 22:49

Ik ben eigenaar van een verhuurd gelijkvloers appartement.
Bij zeer hevige en langdurige regenval komt er water binnen via een buitenmuur.
Dit komt omdat de tuin van de buurman hoger ligt en er tegen de muur geen waterkering aangebracht is. De gebouwen staan er al meer dan 10 jaar.

Door de waterinfiltratie is er schade aan de beplijtsering van mijn muur in de handelszaak.

De verzekering komt niet tussen want dit is niet gedekt.

Moet ik mij rechtstreeks tot de buurman wenden, of dien ik mij tot de VME (syndicus) te wenden aangezien het een buitenmuur is, en is het de verantwoordelijkheid van de VME om zich tot de buurman te wenden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 sep 2014 00:44

Het is inderdaad de VME die moet optreden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

renee444
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 03 sep 2014 15:48

Dat dacht ik ook eigenlijk wel, het is natuurlijk wel zo dat de schade (=plaasterwerk en verf = bekleding muur) mijn eigendom is, maar uiteindelijk is het een buitenmuur waardoor het water naar binnenkomt.

Ken je een juridische basis voor de verantwoordelijkheid van de VME in zo een geval?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 09 sep 2014 12:17

Ken je een juridische basis voor de verantwoordelijkheid van de VME in zo een geval?
O.a. Art. 577-5 §3 BW

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”