Uitweg - erfdienstbaarheden

lgoessae
Topic Starter
Berichten: 2

Uitweg - erfdienstbaarheden

#1 , 01 sep 2014 20:05

Mijn vriend kocht een jaar geleden een woning die wij nu samen aan het verbouwen zijn. In het contract staat bij "Erfdienstbaarheden" het volgende:

" Koop drie, zijnde het woonhuis xxxstraat 45, zal ten eeuwigen dage en onvergeld uitweg hebben naar de xxxstraat, over de onbebouwde gedeelten van koop twee, zijnde het woonhuis xxxstraat 43, doch dit uiterlijk tot aan de "garage+bergplaats", aangeduid op het aan dezer gehechte metingsplan."

Voor mij lijkt dit vrij vaag. Nu is het zo dat ik uiteraard snap dat wij uitweg moeten verlenen. Hun garage bevind zich op het einde van de uitweg en zij moeten kunnen passeren met auto of fiets. Nu vraag ik mij echter wel af of er bijkomende bepalingen gelden bij het voorgaande.

Zo is het het geval dat familie en vrienden hen telkens langs deze uitweg komen bezoeken, dus langs hun garage, langs het pad naast ons huis.
Nu vinden wij dit niet enkel een lastige privacykwestie (de mensen die passeren kijken altijd binnen of beginnen een praatje, terwijl wij daar niet altijd behoefte aan hebben...), maar vinden wij dat dit ook de veiligheid van ons huisdier en (toekomstige) kinderen kan beïnvloeden.

Momenteel is er geen poort bevestigd, wat wij binnenkort zouden willen in orde brengen. Wij hadden graag een poort met een slot gezien, dat enkel door ons en de buur kan geopend worden. We hadden liever niet gehad dat iedereen uit het gebuurte zomaar de poort kan openen en kan binnenwandelen. De straat waarop de uitweg uitkomt is een drukke straat en ik had liever onze tuin en oprit gesloten gehouden voor, zoals ik vermeldde, de veiligheid van kinderen en huisdieren.

Omdat het logisch en menselijk is, hebben wij dit besproken met de buur en hij is geenszins van plan hiermee rekening te houden. Op zich absurd aangezien hij evenzeer een voordeur heeft als wij, die zich aan de straatkant bevindt. Ik vroeg mij af wat de wettelijke bepalingen hieromtrent zijn?

M.a.w. twee vragen:

- kunnen wij eisen dat enkel de personen die bewoners zijn van xxxstraat 45 toegang hebben tot de uitweg en dus geen bezoekers?
- wilt dit dan ook zeggen dat mijn ouders bv geen recht hebben om deze uitweg te betreden?

Een bijkomende vraag was ook of de kosten gedeeld moeten worden bij renovatiewerken van deze uitweg? Maar mijn eerste twee vragen zijn iets dringender.

Alvast bedankt voor een antwoord!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 sep 2014 23:03

De erfdienstbaarheid geldt tov de andere eigenaars / bewoners.
Niet tegen hun bezoekers.

Familie van me heeft jaren geleden poorten geplaatst op een erfdienstbaarheid, ook wegens privacy en veiligheidsredenen, en de gerechtigden een sleutel gegeven.
Dat heeft wel wat gevloek opgeleverd, maar ze hebben het moeten aanvaarden .

De buur kan natuurlijk wel een sleutel doorgeven, maar in de praktijk vindt men dat te lastig.

Kosten zijn vzviw voor u als vragende partij.


Is er nog een andere uitweg mogelijk ?
Gebeurt soms door een nieuwe verkaveling of zo, aangelegd na de oorspronkelijke erfdienstbaarheid.
In dat geval kan u bij de vrederechter een aanvraag indienen tot opheffing van de erfdienstbaarheid .

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 sep 2014 23:10

op poort veiligheidsslot zetten en buur enkel de nodige sleutels geven als nodig voor het bereiken van de garage. Dan kan er van geen extra worden bijgemaakt.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 sep 2014 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 02 sep 2014 07:52

Een erfdienstbaarheid ten voordele van een eigendom wordt altijd gevestigd voor het erf, nooit op een persoon. Artikel 686 van het burgerlijk wetboek.
Iedereen die op dat perceel moet zijn mag er dus door.
Buurman heeft gelijk.
U kan het allemaal ingewikkelder maken met een poort, maar dan ben je het geld daarvan kwijt en zal je er langs moeten blijven staan om hem dicht te houden.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 03 sep 2014 18:15

correctie tira: de uitweg betreft de bereikbaarheid van de garage van de andere woning (en dus met fietsen, kruiwagens, gerief ed waarmee je niet langs de voordeur kan) De bezoekers en vrienden van de erfgenieter kunnen langs de voordeur en zijn bijgevolg niet ingesloten. Bovendien belast de doorgang van bezoekers en vrienden langs de achterweg de erflijder meer dan nodig. Buurman heeft dus geen gelijk. Erflijder mag de toegangsweg met een poort afsluiten die door erfgenieter met de sleutel kan geopend worden als hij er door moet met garage-gelinkte spullen. Anders netjes langs de voordeur. En vermits je kinderen en huisdieren hebt, mag en kan je zeker je tuinweg afsluiten om hen te beschermen.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 03 sep 2014 19:00

Poort met zelf sluitend systeem buur heeft veiligheidsleutels en u kan ook de afstandsbediening gebruiken.

tira00
Berichten: 929

#7 , 03 sep 2014 20:28

correctie tira: de uitweg betreft de bereikbaarheid van de garage van de andere woning (en dus met fietsen, kruiwagens, gerief ed waarmee je niet langs de voordeur kan) De bezoekers en vrienden van de erfgenieter kunnen langs de voordeur en zijn bijgevolg niet ingesloten. Bovendien belast de doorgang van bezoekers en vrienden langs de achterweg de erflijder meer dan nodig. Buurman heeft dus geen gelijk. Erflijder mag de toegangsweg met een poort afsluiten die door erfgenieter met de sleutel kan geopend worden als hij er door moet met garage-gelinkte spullen. Anders netjes langs de voordeur. En vermits je kinderen en huisdieren hebt, mag en kan je zeker je tuinweg afsluiten om hen te beschermen.
Heb er een andere ervaring mee gehad (in mijn voordeel), omdat in de erfdienstbaarheid niet beschreven stond dat alleen de eigenaar van het heersend erf ervan mocht gebruik maken.
Een paar bezoekers is voor de meeste rechters niet echt een grotere belasting voor het lijdend erf.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 03 sep 2014 20:30

doel is garage niet achterdeur.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 sep 2014 17:11

Tip: gebruik een redelijk exotisch slot met dure sleutels om bij te maken.

tira00
Berichten: 929

#10 , 10 sep 2014 13:02


" Koop drie, zijnde het woonhuis xxxstraat 45, zal ten eeuwigen dage en onvergeld uitweg hebben naar de xxxstraat, over de onbebouwde gedeelten van koop twee, zijnde het woonhuis xxxstraat 43, doch dit uiterlijk tot aan de "garage+bergplaats", !
Als het zo letterlijk in de koopakte staat is de doorgang TOT aan de garage.
Er staat toch nergens "met als doel naar de garage bergplaats te gaan".

eylis
Berichten: 8840

#11 , 10 sep 2014 14:03

tira, stel dat de vrienden en familie de sleutel moeten gebruiken om het hek te openen (en ze hebben daar geen zin in in) dan worden ze toch niet verhinderd om de garage van de erfdienstbaarheidsgenieter toch te bereiken, want het is niet ingesloten.
Als ze de sleutel niet willen/kunnen vragen gaan ze langs de de voordeur en lopen ze door het huis naar de garage. Als de erfdienstbaarheidsgenieter langs de achterweg de garage kan bereiken is dat voldoende. In eerste instantie is het belangrijk dat de tuin van de erfdienstbaarheidslijder kan afgesloten worden, want hij heeft kinderen en dieren. Hij heeft het prioritaire recht hen te beveiligen. En dat zal de doorslag geven bij een mogelijke rechtszaak. De last voor de erflijder is vergroot hierdoor.

Solidex
Berichten: 9

#12 , 26 sep 2014 14:39

Dit onderwerp nog even naar boven halen omdat wijzelf in een gelijkaardige situatie verkeren.

Wij hebben een toegangspoort geplaatst aan het begin van de erfdiensbare doorgang die dwars doorheen onze tuin ligt.
De eigenaar van het heersende erf weigert deze poort echter na doorgang achter zich te sluiten wat nogal wat mensen op het voor ons hinderlijke idee brengt om deze doorgang als binnendoortje te gebruiken.
Een bord met "Private eigendom - Verboden toegang" haalt weinig uit ook al zou dat volgens het veldwetboek voldoende moeten zijn.

Is er een wet die stelt dat men een poort die deel uitmaakt van een omheining na ze rechtmatig geopend te hebben ook weer moet sluiten?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat hier niet een en ander geregeld is bij wet al is het maar om kinderen, huisdieren of weidedieren op het erf te houden.

Of kunnen wij hier enkel mee terecht bij de vrederechter om daar te hopen op een gunstig gevolg?

Alvast bedankt voor eventuele tips.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 26 sep 2014 14:41

kan je geen zelfsluitend slotsysteem zetten dat als de poort dichtgedaan wordt ze automatisch in het slot valt?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 26 sep 2014 15:43

Gebruiker aangetekend in gebreke stellen, en zeggen dat bij de volgende nalatigheid om de poort te sluiten, het slot zal worden vervangen, en hij pas terug een sleutel krijgt als hij op papier de belofte ondertekend dat de poort iedere maal terug zal gesloten worden. Laat hij dan maar zelf naar de rechtbank trekken om zijn gelijk te halen.

Solidex
Berichten: 9

#15 , 28 sep 2014 10:09

@eylis:
Een zelfsluitend slot haalt niets uit wanneer de poort wagenwijd blijft openstaan.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier niet over op slot doen met een sleutel maar gewoon sluiten en de grendel dichtschuiven.

@mava105:
Wij zijn wettelijk verplicht om het recht van doorgang te verlenen.
Een slot plaatsen en de sleutel pas overhandigen na een schriftelijke belofte lijkt me zuivere chantage en dat zou ons strafbaar maken.
De vrederechter zou dit wel kunnen eisen maar dan komen we weer bij diezelfde onzekere procedure.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”