Uitweg - erfdienstbaarheden

lgoessae
Topic Starter
Berichten: 2

Re: Uitweg - erfdienstbaarheden

#16 , 15 feb 2016 14:44

Na anderhalf jaar ben ik hier opnieuw... We wonen ondertussen na een lange verbouwingsperiode vier maanden in ons huis. Ondertussen is de situatie geëscaleerd. Buurman laat alle bezoekers langs daar passeren, er komen mensen met hun fiets op onze oprit gereden, buurman zet zijn vuilnis buiten langs de oprit, blokkeert de doorgang door aan werklieden te zeggen dat ze gerust op onze oprit kunnen parkeren, laat hout leveren op de oprit...dit eigenlijk vooral stiekem, als wij op ons werk zijn. Soms komen we op het onverwachts toe en dan voelt hij zich betrapt. Vandaag liep mijn man naar buiten en had buurman onze kruiwagen genomen om materiaal te verplaatsen. Blijkbaar denkt hij dat al het materiaal dat op onze oprit staat, ook door hem mag gebruikt worden. Wanneer mijn man hem hierop aansprak, zijn hij en zijn vrouw hem beginnen uitschelden. De maat is voor ons vol, wij willen gerechtelijke stappen nemen.

Hoe beginnen we hieraan?
Wat is onze kans om dit te winnen?
Hoeveel kost zoiets?
Hoe lang duurt het voor we een uitspraak kunnen bekomen?

En vooral: zijn er voorgaande zaken die als voorbeeld kunnen dienen?

O ja, de buur is al voor de rechter moeten verschijnen in een gelijkaardige situatie, hij zou "het dan gewonnen hebben", want dat vermeldt hij steeds als er ruzie is. Kan ik dit opzoeken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight
Berichten: 232

#17 , 15 feb 2016 15:49

Wat wil je winnen? Dat ze geen gebruik meer mogen maken van die overweg? Dan is de kans quasi nihil dat je dit zou winnen. Staat in je akte en die mensen kunnen niet op een andere manier aan de garage.
Of gaat het om het gebruik door vrienden en kennissen en het versperren van de doorgang?

Mariette
Berichten: 2507

#18 , 15 feb 2016 16:16

Heeft U het al geprobeerd met de gesloten poort zoals hierboven werd voorgesteld? Dan zijn alvast een aantal problemen te vermijden.

Vraag is natuurlijk: kan U vermijden dat een leverancier hout komt leveren tot aan de garage van de buurman?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 15 feb 2016 16:26

m.i. is enkel de doorgang voor gebruikers van de garage toegelaten. Anderen hebben daar geen uitstaans. Dus geen vrienden of leveranciers. Deze laatsten moeten hun goederen dan maar afleveren voor de poort, en het is de buur die ze naar zijn garage of berging moet vervoeren. Hij mag die doorgang ook niet gebruiken om bvb te gaan zitten zonnen.
Een zaak voor een vrederechter kost niet zoveel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”