aankoop van grond buren, maar is een mede eigendom

asaerth
Topic Starter
Berichten: 1

aankoop van grond buren, maar is een mede eigendom

#1 , 25 aug 2014 15:45

We hebben een unieke kans (= mondelinge overeenkomst met buurvrouw) om een stuk tuin bij te kopen van onze buren.

het aanpalende pand is echter een appartementsgebouw en dit zou dus veel complexer kunnen zijn dan we eerst dachten. Graag had ik geweten met wat ik allemaal rekening moet houden en wat de mogelijke extra kosten zijn die kunnen opduiken.

Situatie gebouw buren:

Dit is een appartementsblok met op de gelijkvloers een winkel. Deze is eigendom van onze buurvrouw waarmee we dus de mondelinge overeenkomst hebben. Zij heeft al zeker het gebruiksrecht van de tuin, maar we weten niet of ze ook volledige eigenaar is van de tuin. Dit zou moeten duidelijk worden uit de basisakte, die we nu hebben opgevraagd bij haar notaris. Spijtig genoeg reageert deze niet echt snel, wat wel vaker het geval is bij notarissen :wink:

De zes andere appartementen (3 verdiepingen met telkens twee flats) zijn allemaal eigendom van dezelfde eigenaar die deze verhuurt.

Scenario 1: buurvrouw heeft de volledige eigendom van het stuk tuin dat we willen kopen

Ik vermoed dat we dan moeten overeenkomen wat de prijs is en deze verkoop laten vastleggen bij een notaris. Ook zal de nieuwe perceelverdeling moeten vastgelegd worden door een landmeter.

Heeft iemand een idee wat de registratie en aktekosten kunnen zijn in dit geval.

Scenario 2: tuin is in mede-eigendom van alle eigenaars

In de eerste plaats moeten we nagaan of de andere eigenaar bezwaar heeft tegen een mogelijke verkoop en met de twee partijen onderhandelen over een prijs, wat waarschijnlijk de prijs omhaag zal drijven.

Stel dat we een overeenkomst hebben, wat moet er gebeuren met de basisakte? Moet deze aangepast worden en wat zijn hiervoor de kosten? Via een bevriende landmeter heb ik gehoord dat mogelijk er zelfs nieuwe plannen van het gebouw moeten toegevoegd worden omdat oudere plannen vaak niet meer voldoen aan de huidige wetgeving.

Ik vermoed dat de totale kosten dan de som zal zijn van: registratierechten + aktekost van de verkoop + aanpassinge basisakte + landmeterskosten.

Hopelijk heeft iemand ervaring met een gelijksoortig geval en kan deze mij enigzins op weg helpen. Deze persoon kan in ieder geval alvast rekenen op mijn eeuwige dankbaarheid (voor wat het waard is.)

Met vriendelijke groeten,

Hans

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding