Statuten van gebouw - verbod op kleinhandel

Lodes
Topic Starter
Berichten: 1

Statuten van gebouw - verbod op kleinhandel

#1 , 25 aug 2014 14:29

Wie weet raad? Ik ben mede-eigenaar en bewoner van een gebouw met 3 appartementen. In de Statuten van het gebouw wordt vermeld dat geen enkele vorm van kleinhandel uitgeoefend mag worden. Wat houdt dat precies in? Ok, zeker en vast mag niemand een winkel openen.
Maar als ik in bijberoep hoeden maak, mag ik dan occasioneel (tweetal keer per jaar) thuis een verkoop organiseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 aug 2014 11:30

“Art.1.Kooplieden zijn zij die daden uitoefenen, bij de wet daden van koophandel genoemd, en daarvan, hoofdzakelijk of aanvullend, hun gewoon beroep maken.”(10 SEPTEMBER 1807. - WETBOEK VAN KOOPHANDEL : BOEK I. _ Koophandel in het algemeen).

‘Maar als ik in bijberoep hoeden maak, mag ik dan occasioneel (tweetal keer per jaar) thuis een verkoop organiseren?’

Het is verdedigbaar dit niet als uw gewoon beroep m.a.w. als kleinhandel te aanzien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 27 aug 2014 14:54

Stel de vraag eens of er RW party's mogen georganiseerd worden of mogelijk doet iemand in het gebouw dat NU al wel.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”