Niet gemeenschappelijke muur - in slechte staat

jeroen vandam
Topic Starter
Berichten: 2

Niet gemeenschappelijke muur - in slechte staat

#1 , 16 aug 2014 21:37

Dag iedereen,

Mijn tuin wordt aan één kant begrensd door een niet-gemeenschappelijke muur (op grond van buur) die in zeer slechte staat verkeert. De oude - betonnen - muur - brokkelt af, stap voor stap, langs beide kanten.

Is het de verantwoordelijkheid van de persoon op wiens grond die muur staat om deze te herstellen. Kan zulke herstelling door mij geëist worden?

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 16 aug 2014 22:07

Als u schade of overlast hebt wel.
Zeker dat het geen gemene muur is want stedelijke afsluitingen worden geacht gemeen te zijn.

jeroen vandam
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 aug 2014 23:39

dank u!

voor alle duidelijkheid: hoe wordt overlast gedefinieerd?

Er zitten gaten in de muur - volstaat dat om als hinder te dienen? Of moet er eerst bijvoorbeeld aanplanting van de andere tuin door die gaten naar mijn tuin zijn weg vinden?

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 17 aug 2014 01:28

Zou het niet beter zijn om de buur voor te stellen om op zijn kosten de muur af te breken? En dan met gedeelde kosten een nieuwe muur of afsluiting te plaatsen op de grens?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 aug 2014 08:37

Een gat in een muur is gen overtreding, evenmin een plantje of een takje dat door dat gat zal komen te groeien.
En wat is al bouwvallig? voor de éne is 1 gat al genoeg voor de ander mag de muur bijna omvallen.
Wel een overtreding is zijn buur in gevaar brengen doordat die muur zo bouwvallig is dat hij kan omvallen en iemand kwetsen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”