betekenis geen KBO nr -geen tegen stelbaarheid derden?

inina
Topic Starter
Berichten: 311

betekenis geen KBO nr -geen tegen stelbaarheid derden?

#1 , 16 aug 2014 09:55

Ik ben op zoek naar de gevolgen en de betekenis in verband met het niet hebben van een KBO nr door een VME - waardoor er, (zoals ik las in een boek over de nieuwe wet van 2 juni 2010 ), geen tegenstelbaarheid zou bestaan aan derden!!!!.

Ter verduidelijking de originele basisakte en statuten werden bij de oprichting van het hele gebouwencomplex, bij verkoop van de kavels met de notariële akten overgeschreven op het hypotheekkantoor. En ook telkens er een kavel werd verkocht zowel in het hoofdgebouw als in een deelvereniging werd de originele basisakte en statuten eveneens vermeld in de notariële akte welke eveneens overgeschreven werd op het hypotheekkantoor.
Naar aanleiding van een vonnis voor het vredegerecht in 2003 werden er deelverenigingen opgericht. Het hoofdgebouw bezit dus nog steeds een KBO nummer op het adres waar het is gelegen, maar op het adres van de deel vereniging staat geen KBO nummer vermeld in de officiële KBO Public search.

Ik vraag me nu af wat hiervan de gevolgen kunnen zijn voor de eigenaars van de deelvereniging, waarin nog een kavel werd verkocht in 2012, DUS NA het vonnis vredegerecht van 2003. De notaris heeft bij de verkoop van het laatste kavel in die notariële akte nergens melding gemaakt van de bij vonnis opgerichte deelvereniging. En ook de syndicus van het hoofdgebouw welke inlichtingen moest verstrekken aan de notaris heeft geen vermelding gemaakt van een vonnis of eventuele veranderingen in de basisakte en statuten. Dat was nochtans erg belangrijk vermits de toenmalige mede-eigenaar syndicus voor de deelvereniging alle kosten in gelijke delen verdeelde onder alle eigenaars en totaal geen rekening hield met de vermelde verdeelsleutels.

Indien het juist is dat de deelvereniging nu geen tegenstelbaarheid aan derden bezit, Wie zijn dan juist die "derden?" Is de rechtbank ook een "derde",, en zou dit laatste dan bijvoorbeeld ook gevolgen kunnen hebben inden een mede-eigenaar naar de vrederechter wenst te stappen voor art 577-9 § 2 " Iedere mede eigenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen,”

Zo ja? Welke gevolgen zouden dat dan kunnen zijn?? Onbevoegd of Onontvankelijkheid van vorderingen??? En indien dit dan uiteindelijk (financiële) schade zou veroorzaken , wie dient hier dan verantwoordelijk voor te worden gesteld?? Notaris, een van de toenmalige syndici en welke syndicus???

Of loopt het allemaal zo'n vaart niet en blijft de deelvereniging welke voor sommige kosten (garages en bergplaatsen) toch nog een klein stuk verbonden is met het hoofdgebouw toch nog voor de rechtbank een geheel uitmaken gezien er in de notariële akte verwezen wordt naar de originele basisakte en statuten, welke nog steeds NIET werden gecoördineerd door de huidige syndicus.

Graag de mening van de leden van dit forum ???
mvrgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 aug 2014 20:09

Uit de uitleg leid ik af dat de deelverenigingen in dit geval geen rechtpersoonlijkheid hebben (rechtspersoonlijkheid deelvereniging/geen rechtspersoonlijkheid deelvereniging: beide zijn wettelijk perfect mogelijk).
Het feit dat de deelverenigingen geen rechtspersoonlijkheid hebben houdt dan ook in dat ze geen KBO nr (moeten) hebben.

Beide mogelijkheiden hebben hun voor-en nadelen.

In jullie geval -geen rechtspersoonlijkheid:

1. Het is minder duur want er dient geen afzonderlijke basisakte per gebouw te worden opgemaakt en overgeschreven.
2. Het is gemakkelijker om tot een zekere kostenverdeling te komen: men kan in de (enige) basisakte tevens een verdeling doen van de algemeen en de particulier gemeenschappelijke delen en bepalen dat indien door de algemene vergaderingen beslissingen worden bekrachtigd die betrekking hebben op de particulier gemeenschappelijke delen van een bepaald gebouw, de eraan verbonden kosten uitsluitend door de mede-eigenaars van de betrokken residentie betaald zullen worden.

Alleszins kan een voorbereidende goedgekeurde beslissing genomen door een deelvereniging zonder rechtspersoonlijkheid een beoordelingselement vormen dat de vrederechter in overweging kan nemen indien beroep wordt ingesteld tegen een besluit genomen door de algemene vergadering. De mede-eigenaars hebben de mogelijkheid om deze beslissing aan te vechten op grond van artikel 577-9, §2 B.W.).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 16 aug 2014 21:50

@ roharro. Ik heb in uw antwoord enkel voordelen gelezen, maar geen nadelen wat betreft het feit dat er geen rechtspersoonlijkheid bestaat voor een deelvereniging die, tussen haakjes ook niet volledig autonoom is, vermits de garages en bergplaatsen gelegen zijn onderaan in het hoofdgebouw, welke dus nog een andere uitsplitsing zijn, en waarvoor het beheer gedaan wordt door de syndicus van de hoofdvereniging.

Kan ik dan gerust zijn, dat er echt geen belangrijke nadelen verbonden zijn aan het geen rechtspersoonlijkheid hebben in onze situatie, want men heeft me bang gemaakt dat er wel degelijk nadelen zijn, al ken ik ze nog steeds niet.

Ik wens u hartelijk te danken voor uw antwoord.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 aug 2014 21:59

Indien de deelvereniging rechtspersoonijkheid heeft dan heeft ze procesbevoegdheid.
Ze kan dan voor zichzelf in rechte treden, wat niet mogelijk is zonder rechtspersoonlijkheid (dan hangt men daarvoor af van de "hoofdvereniging").
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 17 aug 2014 12:28

En deelvereniging zonder rechtspersoonlijklheid kan ook geen bankrekening hebben op naam van de deelvereniging.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 17 aug 2014 12:31

En ook telkens er een kavel werd verkocht zowel in het hoofdgebouw als in een deelvereniging werd de ....
Het hoofdgebouw is in die context zelf een deelvereniging.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”