samenstelling RvME

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

Re: samenstelling RvME

#16 , 17 aug 2014 12:26

Jullie reacties brengen me op de gedachte dat ook de Algemene Vergadering niet in orde is.
Ze mogen niet kiezen iemand die geen mede-eigenaar is, maar doen het toch omdat er geen andere kandidaten zijn.
(Men kan toch de mensen niet verplichten om in de RvME te zetelen wanneer ze het niet willen doen)
Langs de andere kant, diegene die zich kandidaat stelt mag het niet doen omdat hij geen mede-eigenaar is maar doet het toch want is bijna zeker dat hij zal verkozen worden.
Als er geen kandidaten zijn voor een specifieke functie, of een vergadering samengeroepen wordt vooraleer een voorzitter is aangeduid, dient in principe het gemeen recht toegepast te worden zoals het toegepast wordt in de gestelde van de plaats waar de VME is gevestigd.
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ius_commune
De gestelde lichamen zijn o.a. de gemeenteraad, de provincieraad, het Vlaams Parlement, … .
In de praktijk betekent dat:
- voorzitter = oudste lid aanwezig (= niet de syndicus, ...)
- secretaris = jongste lid aanwezig
Voor een raad van mede-eigendom betekent dat in princiep:
Aantal mandaten = minimum nodig om te functioneren (6 leden voorzien = 4 leden verkiezen)
Verkiezing per mandaat = zo geen kandidaat, het oudste aanwezige lid, welke nog niet aangesteld is.
Wanneer de AV zelf niet in orde is valt er zeker niets meer te doen.
Denkt je dat werkelijk?
De praktijk geeft enkel aan dat er wel iets aan te doen is, maar men moet het willen.
De impact van het statuut van de vastgoedmakelaar (KB van 2006) heeft zich laten gevoelen in de wet van 2010 (persoonlijk was ik in 2006 aanwezig bij de eerste vrij eenvoudige stappen ter voorbereiding van deze wet: gaan spreken met een parlementair met een kleine groep).
De impact van de wet van 2010 zal zich pas goed gevoelen in de appartementsgebouwen vanaf dit jaar, deze van het KB van 2012 (boekhouding) pas goed vanaf 2017.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
An Darcy
Topic Starter
Berichten: 79

#17 , 18 aug 2014 14:37

Vriendelijk bedankt Luc en allemaal voor jullie info en advies.

Ik dacht altijd dat de wettelijke bepaling dat enkel mede-eigenaars in RvM mogen zetelen in een restrictieve zin moest verstaan woorden maar blijkbaar is het niet zo...

Ik ken de geschiedenis van hun appartement niet maar ik denk dat de papa en zijn zoon hebben het samen gekocht, de zoon het blote eigendom en de papa het vruchtgebruik. Meer daarover weet ik niet.

Zo dus, gezien vruchtgebruik is aan de papa toegekend bij aankoopakte, zou het voldoende zijn om hem als "volwaardige" mede-eigenaar te beschouwen voor zijn deelname aan de raad van mede-eigenaars?

Langs de andere kant denk ik dat op het kadaster enkel de zoon zou ingeschreven staan als eigenaar, of is het niet juist?

In ieder geval heb ik veel van jullie geleerd. Thx! :)

naicwill
Berichten: 715

#18 , 18 aug 2014 17:15

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”