Bankrekening op naam VME

observer
Topic Starter
Berichten: 109

Bankrekening op naam VME

#1 , 08 aug 2014 23:03

heb ik met de bank zelf moeten checken, en blijkt juist te zijn.( adres klopt wel niet meer met KBO inschrijving)

Maar op de vraag wie er volmacht heeft was het antwoord " volmacht niet nodig, gezien de syndicus de jure de VME vertegenwoordigt ".

Wel hebben zij een specimen handtekening van de volmachthebber(s) en gezien de syndicus een RP is moeten die door die vereniging gemandateerd zijn, maar op die twee vragen van mij kreeg ik geen antwoord.

Wel hebben zij bevestigd dat die volmachthebber ook desnoods die bankrekening kan afsluiten ( wat volgens de overeenkomst met onze syndicus moet gebeuren bij het einde van zijn mandaat ).

Is dat allemaal juist, om te beginnen : ik had die vragen eerst aan de syndicus gesteld ( brief ) maar die zijn zonder antwoord gebleven.


mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 10 aug 2014 14:04

In onze VME , die werkt met een beroepssyndicus - is het zo dat, zoals de wet het voorziet, de syndicus de rekening voert op naam van de VME.
Hij is hiervoor aansprakelijk. Wie namens de vennootschap als gevolmachtigde op de rekening optreedt is niet de zaak van de mede-eigenaars. Bij problemen wordt "de syndicus" aangesproken. De commissaris van de rekeningen brengt verslag uit op de AV betreffende het gebruik van de rekening.
Bij verandering van syndicus opende de nieuwe syndicus een nieuwe rekening. Voor de rest diende de vroegere syndicus alles over te dragen aan zijn opvolger.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 11 aug 2014 09:03

Bij verandering van syndicus opende de nieuwe syndicus een nieuwe rekening. Voor de rest diende de vroegere syndicus alles over te dragen aan zijn opvolger.
De bankrekeningen van de VME staan op naam van de VME en niemand anders. Er is geen sprake van medebeheer van de bankrekening van de VME door de AV en de syndicus. De AV beslist en de syndicus voert uit.

De ex-syndicus is niet meer bevoegd om verrichtingen te doen in naam van de VME. Hij kan dus na de AV van niet-herverkiezing geen betalingen meer doen of de rekening afsluiten. Dat is een verantwoordelijkheid van de nieuwe syndicus.

Minstens de commissaris van de rekeningen is bevoegd om te weten wie verrichtingen kan doen in naam van de VME, en na te zien of de ketting van verantwoordelijkheid is gehandhaafd. Met andere woorden of de syndicus expliciet instaat voor deze verrichtingen en hiervoor verzekerd is tot het maximaal bedrag van de bankrekening. Zo niet is de bank vermoedelijk solidair verantwoordelijk bij eventuele onregelmatigheden.

Het is aan te raden dat de statuten de commissaris expliciet bevoegd maken om deze info op te vragen aan de bank (of op te leggen dat de bank deze automatisch meldt aan hem).

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”