verplichtingen van de syndicus

Kris J
Topic Starter
Berichten: 1

verplichtingen van de syndicus

#1 , 05 aug 2014 17:51

Hallo,

Ik heb een vraag over de syndicus in een appartementsgebouw : kan ik hem verplichten om het interne reglement te doen naleven ?

Mijn partner en ik zijn sinds 2008 eigenaar van een appartement in een groot gebouw. Zolang we hier wonen, hebben we een conflict met de buren. Onze buurvrouw heeft een hond die voortdurend blaft. Vooral nu in de zomer begint de hond elke keer te blaffen als wij op ons balkon komen.

Ook in andere seizoenen hebben we er last van : als de buurvrouw weg is, laat ze de hond alleen in haar appartement. Dan blaft hij uren aan een stuk door, tot zij terug is. Dat is vooral heel vervelend omdat ik vaak thuis werk -een voorrecht dat ik na lang aandringen van mijn werkgever heb verkregen.

In het reglement van interne orde staat duidelijk dat huisdieren toegelaten zijn, maar dat ze de buren op geen enkele manier mogen lastigvallen. Geluidsoverlast wordt expliciet vermeld. Gebeurt dat toch, "dan moet de eigenaar zich van het dier ontdoen", staat er letterlijk.

Ik heb de buurvrouw aangesproken over het probleem. Ik heb ook aan andere buren gevraagd om met haar te gaan praten : één vriend van haar en ook een bewoner die wilde bemiddelen. Maar zonder resultaat.

Omdat het probleem blijft aanslepen, heb ik de syndicus gecontacteerd. Die zei eerst dat hij pas tussen beide kan komen als er minstens drie verschillende bewoners klagen over eenzelfde probleem. Ik heb buren aangeschreven om te vragen of ze mij willen helpen, maar ik weet niet of ze in dit conflict betrokken willen raken. Het ziet er naar uit dat wij de meeste hinder ondervinden van het lawaai.

Een advocaat zei me dat het reglement van interne orde sowieso afgedwongen kan worden en dat het aantal klachten niet ter zake doet. Dat heb ik aan de syndicus laten weten. Nu zegt hij plots dat hij er niets aan kan doen, en dat ik naar de politie moet gaan.

Kan ik de syndicus verplichten om het interne reglement te doen naleven ?
Waar dient zo'n reglement anders voor, als het toch niet gerespecteerd wordt ?

Heeft het zin om de syndicus in gebreke te stellen ?
Of kan ik mij beter focussen op mijn buurvrouw en een eventueel proces bij de vrederechter ?

Graag jullie mening. Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 aug 2014 17:59

U moet de politie de nodige vaststellingen laten en klacht neerleggen.
Indien geen verbetering kunt u met die vaststelling en reglement van mede-eigendom naar de vrederechter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 05 aug 2014 18:49

En bij vaststellingen van politie zijn er al enkele GAS PV opgesteld waarvoor de buur ook al een brief van de sanctionerende ambtenaar heeft gekregen.
Tevens kan na enkele vaststellingen vb de dienst burenbemiddeling worden gevraagd om tussen te komen... mogelijk wordt die zo wie zo al ingeschakeld door de SA.
Daarna de syndicus dame in gebreke laten stellen als ze eigenaar is anders de eigenaar van het appartement mee in zaak betrekken.
Eigenaars hond dienen wel in bezit te zijn/getekend hebben voor het inwendig reglement.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 06 aug 2014 16:21

In onze VME hebben in gelijkaardige omstandigheden enkele eigenaars de syndicus aangesproken die orde op zaken heeft doen stellen. Ook de politie is hierbij betrokken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”