5. er is een lek, de tegels kunnen nog worden teruggeplaatst maar eigenaar wil er nieuwe: VME betaalt alles behalve de aankoop van nieuwe tegels (die betaalt de eigenaar)
Wanneer punt 5 hier van toepassing is , wil ik toch nog eens terugkomen op het totaal van 90 aangerekende "werkuren in regie " voor een terras van ongeveer 25 m2 ( tegels 50 op 50 ) zijnde 100 tegels .
Volgens de eigenaar/aannemer werden 50 werkuren voor het wegnemen terras en 40 werkuren voor het terugplaatsen terras gefactureerd . Dit zou betrekking hebben op het wegnemen van de oude losliggende tegels van het terras en deze met de personenlift van het gebouw naar beneden brengen . Vervolgens de nieuwe tegels van beneden via dezelfde wijze naar boven brengen en deze plaatsen op " regelbare voetjes " op de nieuwe roofing/dichting . Er werden géén baankosten, transportkosten en/of containerkosten aangerekend . Wel valt het verwijderen van vuilresidu ook onder deze uren doch volgens mij valt dit eerder onder de noemer " onderhoud terras" wat voor zijn rekening is .
De factuur werd opgespiltst in 2 delen zijnde het bedrag voor de dichting door waterinsijpeling én de uren in regie voor wegnemen/plaatsen tegels .
Het bedrag voor het wegnemen van de tegels is iets méér dan het bedrag voor het plaatsen van de roofingdichting .
Waarschijnlijk werd inzake " uren in regie" hier met driedubbel krijt in het kwadraat geschreven maar de eigenaar/uitvoerder blijft erbij dat hij er zolang aan gewerkt heeft . Er werd op kosten van de VME ( géén aankoop tegels ) een nieuw terras geplaatst maar , zoals eerder reeds aangehaald gelooft niemand dat er hier méér dan 11 volle werkdagen door de aannemer/eigenaar met tegels werd gesleurd .
Er is blijkbaar door de syndicus hierop totaal géén enkel controle geweest .
Wat kan hier (eventueel ) nog aan gedaan worden ?