Uit de statuten :
Het privatief van de technische verdieping wordt opgericht in achteruitbouw ten overstaan van de hoofdgevels . In de mate dat aldus vrijgekomen dakingen door de verschijner gebouwd of ingericht wordt als terras zal het privatief van deze technische verdieping het uitsluitend genot van dit terras bekomen en dit ten titel van erfdienstbaarheid en zakelijk recht . De kosten van onderhoud en herstelling van de bevloering van deze terrassen zijn ten laste van dit privatief . De overige kosten , zoals onder andere deze betreffende de waterdichtheid , vallen ten laste van de collectiviteit in zelfde mate als het overige de dakingen, behoudens het verhaal van misbruik van rechten ;
Dus ,
1. alle kosten ivm dichting is voor VME . Correct ?
2. eigenaar legt n.a.v. nieuwe dichting ook nieuwe terrastegels en rekent hiervoor 90 werkuren
( 25m2 - tegels 50 op 50 ) in regie aan de VME dit voor wegnemen oude terrastegels en plaatsen van zijn nieuwe terrastegels .
3. Deze werkuren betreffen
a)het wegnemen van de oude losliggende terrastegels (op voetjes) en deze naar beneden brengen ( van 5é verdiep ) omdat deze " zogezegd niet kunnen gestapeld worden
"
b) het naar boven brengen van zijn nieuwe tegels en deze terug op voetjes plaatsen .
c) verwijderen van residu .
Hoor hier blijkbaar verschillende meningen :
Het afvoeren van de oude tegels is voor de eigenaar van het appartement.
Alsook de aankoopprijs van de nieuwe tegels.
Alle andere bewerkingen zijn voor de VME want een direct gevolg van de lek en zijn herstelling.
Waren deze tegels al aanwezig van in het begin; Dus reeds voorzien in het lastenboek? Indien niet, maar werden ze er geplaatst, mits akkoord van de VME voor het gebruik van dit terras, , door de eigenaar van het appartement, zijn de kosten voor de volle 100 % voor hem
Alles wat in verband staat met de nieuwe tegels dus ook het omhoog brengen en omlaag van de oude tegels is niet voor de VME.
Het weghalen en terugplaatsen wel.
PS is ineens gebruik gemaakt van de gelegenheid om het dak te isoleren?
Aangezien het vervangen van de tegels niet goedgekeurd was door de VME, en de eigenaar dit op eigen kosten heeft laten uitvoeren, zijn ook alle bijkomende kosten die hier het gevolg van zijn voor hem. 90 werkuren voor het wegnemen en terugplaatsen van 100 tegels (als ik dit goed heb begrepen) is dan ook overdreven, zelfs indien het onmogelijk was om ze op de locatie zelf op te slagen. Verwijderen van residu valt onder het vervangen van de dichting, en is bijgevolg een aannemerslast (tenzij hij hiervoor ook in regie-uren betaald werd).
Kan iemand aan de hand van de hierboven gegeven statuten iets méér duidelijkheid scheppen .