discussie verkoop woning

stevea
Topic Starter
Berichten: 3

discussie verkoop woning

#1 , 04 aug 2014 19:46

beste,

In 2006 kocht ik een huis samen met mijn toenmalige vriendin, een jaar later gingen we uit elkaar. We kwamen overeen dat ik haar 10000 euro uitbetaalde, ze hoefde dat geld niet dringend te hebben. Ik betaalde dan ook de lening van 900 euro alleen. In 2008 bezocht ik een notaris, die vertelde me dat het huis op mijn naam zetten me 4800 euro zou kosten. Dus samen met die 10000 euro voor me ex, zou het huis op me naam zetten me 14800 euro kosten. Mijn ex was zo vriendelijk om geen druk te zetten, ik moest maar het geld geven wanneer het paste... In 2013 besloot ik dan toch het huis te verkopen om zo haar die 10000 euro te geven en opnieuw te kunnen starten, wanneer ik haar op de hoogte bracht van mijn besluit antwoordde ze dat ze geen 10000 euro wou, maar de helft van mijn winst. Een verschil van meer dan 30000 euro. Ik was intussen al 6 jaar bezig met verbouwingen en heb altijd de lening zelf afbetaald. Ze heeft buiten dat ene jaar er nooit geen geld ingestoken. Mijn vraag is nu, indien ik dit voor het gerecht breng, wat zijn mijn kansen? We zijn reeds 3 maal naar de notaris geweest voor bemiddeling, zonder resultaat. Volgens haar advocaat heeft ze recht op de helft, volgens mijn advocaat uiteraard niet.
Wie heeft hetzelfde meegemaakt of kent er een gelijkaardige zaak?

Mvg
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 04 aug 2014 19:51

Staat er iets van hetgeen u beweert op papier?

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 05 aug 2014 12:35

Gezien de woning eigendom is van beiden heeft zij principieel recht op de helft van de meerwaarde. U betaalde alleen de lening waar zij normaal mee de helft moest betalen. Anderzijds heeft u er alleen het genot van gehad door er te wonen dus was haar normaliter een bezettingsvergoeding verschuldigd gelijk aan de helft van de normale huurwaarde van het pand. Hier zal dus een verrekening moeten gebeuren tussen enerzijds de afbetaling die u deed en de bezettingsvergoeding waar zij recht op zou hebben. Wat de verbouwingen betreft : indien u dat kan staven aan de hand van facturen aangekochte goederen en/of gedane werken, zal u dat normaal kunnen vooraf nemen van de koopsom voor verdeling van meerwaarde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 05 aug 2014 12:51

Hier zal dus een verrekening moeten gebeuren tussen enerzijds de afbetaling die u deed en de bezettingsvergoeding waar zij recht op zou hebben.
Wat in de praktijk vaak neerkomt op een nul-operatie.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 05 aug 2014 12:57

Werd de notarisakte verleden die het huis op uw naam zette of was het huis nog steeds van jullie beiden ? In dat laatste zal de verdeling van de "winst" zijn zoals hierboven beschreven (en moet (of moest) je ex-partner mee de notariële verkoopsakte van de verkoop in 2013 ondertekenen)

stevea
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 05 aug 2014 18:40

Het staat inderdaad op mail dat ze voor het bedrag van 10000 euro het huis aan mij overlaat. Verandert dit iets aan de situatie?
Het probleem met de verbouwingen en facturen is dat ik het meestal zelf deed en niet altijd alles met de kaart betaalde. Ik vond voor een 7000 euro rekeningsuitreksels terug, ik schat de verbouwingen minstens op het dubbele... Indien ik had geweten dat ze de afspraak niet zou nakomen, had ik het huis gewoon verkocht wanneer we uit elkaar gingen en geen verbouwingen gedaan...

stevea
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 05 aug 2014 18:55

Het huis is intussen verkocht, maar de winst staat nog steeds vast bij de notaris. Er werd verschillende bemiddelingspogingen gedaan die uiteindelijk niks opbrachten. Een bijkomend probleem is dat die bemiddelingssessies telkens 600 euro kosten en deze van "mijn" winst worden afgetrokken. Na de derde sessie zijn we ermee gestopt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”