Verzakking garages

vrijwilliger
Topic Starter
Berichten: 54

Verzakking garages

#1 , 02 aug 2014 14:55

Ons garagepark bestaat uit 67 garages. Twee recht overeen gelegen garages zijn aan het verzakken. Ter hoogte van onze garages was de rioolput met afvoerbuis stuk en begon te verzakken. Met goedkeuren op de AV van de VME werden er offertes opgevraagd en werd de rioolput opnieuw degelijk opgebouwd en de rioolbuis vervangen. De uitvoerders merkten op dat er onder onze 2 garages al het zand is weggespoeld door de kapotte riooolbuis wat de verzakking veroorzaakt. De bouwfirma mocht de holten onder onze garages niet herstellen van onze syndicus met gevolg dat het alsmaar erger wordt. Mijn vraag is of de VME de schade voor elk zijn deel moet betalen of dat dit privatief is. Als het nog lang duurt vooraleer er herstelling komt gaat de wagen van mijn overbuur de diepte in. De muur van mijn garage werd al 3x extra gevoegd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 aug 2014 15:05

Het is schade die door een mankement aan de gemeenschappelijke voorzieningen (gemeenschappelijke riool) werd toegebracht aan de privatieven.
Bijgevolg is de gemeenschap van mede-eigenaars verantwoordelj voor de koste van herstelling der schade.

U stuurt daartoe als eerste stap een AS aan de syndicus (die de vertegenwoordiger is van de VME) waarin u de VME verzoekt om de herstellingskosten te vergoeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 03 aug 2014 10:25

Het efficiëntst is dat elke eigenaar van de twee garagekavels dit elk afzonderlijk en rechtstreeks meld aan de verzekeringsmaatschappij van de blokpolis. En herstel/vergoeding van de schade vraagt.

Reclame

vrijwilliger
Topic Starter
Berichten: 54

#4 , 03 aug 2014 16:02

Het spijtige is dat we geen rechtsbijstand hebben bij onze blokpolis. Ik ga de vraag stellen of ik beroep kan doen van de rechtsbijstand bij mijn familiale verzekering.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 03 aug 2014 16:17

Het spijtige is dat we geen rechtsbijstand hebben bij onze blokpolis. Ik ga de vraag stellen of ik beroep kan doen van de rechtsbijstand bij mijn familiale verzekering.
Mogelijks dekt de blokpolis dit als (gevolg)waterschade. Na te kijken.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 03 aug 2014 17:59

Het spijtige is dat we geen rechtsbijstand hebben bij onze blokpolis. Ik ga de vraag stellen of ik beroep kan doen van de rechtsbijstand bij mijn familiale verzekering.
Mogelijks dekt de blokpolis dit als (gevolg)waterschade. Na te kijken.....
De blokpolis dekt zowel de gemeenschappelijke als de private delen. De VME en de mede-eigenaars zijn derden tegenover elkaar. De verzekeringspolis moet schade veroorzaakt door de ene aan de andere dekken. De syndicus aarzelt, vermoedelijk omdat zijn verantwoordelijkheid in het gedrang komt (heeft niets gezegd over de schade aan de private delen aan de verzekering).

vrijwilliger
Topic Starter
Berichten: 54

#7 , 03 aug 2014 20:47

Ik vind het een heel ingewikkelde zaak. De syndicus waar de goedkeuring tot herstelling was goedgekeurd werd, daar zij zeer slecht werk leverde, door ons ontslagen. Uiteindelijk nam zij zelf in dezelfde vergadering ontslag. De zaak is nu volledig in handen van een nieuwe syndicus die verder wil met de herselling van onze garages. Mijn appartement + garage behoren tot de blokpolis, de VME van ons gebouw. De garage is niet aan het gebouw gelegen maar bevindt zich over het appartementsgebouw met 67 garagekavels, een andere VME dus. Het probleem gaat er altijd over dat mensen moeten betalen. Het zal zeker niet stoppen met onze 2 garages want heel het terrein staat na helse regen onder water doch niemand heeft last van verzakking van de muren. We zullen in de toekomst allemaal nog veel moeten betalen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”