Rekeningen en balans van vorige syndicus herwerkt door..

observer
Topic Starter
Berichten: 109

Rekeningen en balans van vorige syndicus herwerkt door..

#1 , 30 jul 2014 21:22

Beste,

Deze morgen las ik op dit forum dat slechts een revisor die gegevens mag veranderen ( wel vind ik dit antwoord van lUC niet meer terug)

Is dat ook nog zo als die rekeningen noch boekhouding van de vorige syndicus niet werden goedgekeurd ?

Indien ja, is mijn vraag : moet je die herwerkte rekeningen en dito inventaris aanvechten bij de vrederechter of de beroepsvereniging waarbij die boekhouder is aangesloten ?

wordt vervolgd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 30 jul 2014 21:46

In onze VME zjjn nog de rekeningen van 5 jaar geleden opgemaakt door de toenmalige syndicus niet goedgekeurd en werd hem bijgevolg geen kwijting gegeven.
Een gerechtelijke procedure volgde waarbij de vrederechter de betrokken syndicus veroordeelde om teveel uitbetaalde gelden bij schadegevallen terug in de kas van de VME te storten.
De betrokkene heeft beroep aangetekend tegen het vonnis. De VME wacht dus af....


Reclame

observer
Topic Starter
Berichten: 109

#4 , 04 aug 2014 10:53

concreet.
de vorige syndicus heeft geen décharge gekregen, zijn opvolger heeft daarvan geprofiteeerd om diens rekeningen door de commissaris van de rekeningen te laten herwerken, en de saldi van die herwerkte rekeningen gebruikt hij als beginsaldo voor zijn boekhouding.
Op de dagorde van de a.s. AV legt hij een herwerkte eindbalans voor van de vorige syndicus, en vraagt décharge voor hem.
Die voorgelegde eindbalans is " nog niet juist " maar moest kloppen ( zegt de CVR zelf ), zodat ook de beginbalans van de boekhoudingg van de nieuwe syndicus ( 2012 !) niet kan kloppen, ( is nu wel juist, zegt de CVR zelf) alhoewel een en ander niet meer terug te vinden is op die balans van de nieuwe syndicus.
De samenstelling van de voorgelegde inventaris beantwoord ook niet aan de wet van 12 juli 2012 en de bijlage.
Die CVR is dus deontologisch in de fout want als boekhouder-fiskalist mocht hij die rekeningen en boekhouding niet " herwerkt ' hebben, en heeft hij zijn taak als CVR ook niet naar behoren uitgevoerd, want... op mijn opmerkingen over het werkkapitaal (bedrag) en bankrekeningen ( aantal) moest hij zelf eerst informeren bij de syndicus !

Mag ik dat probleem voorleggen aan de beroepsvereniging van die boekhouder ? of moet ik de AV afwachten en achteraf ermee naar de vrederechter trekken ?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 04 aug 2014 11:13

... of moet ik de AV afwachten en achteraf ermee naar de vrederechter trekken ?
Die optie volgen.

observer
Topic Starter
Berichten: 109

#6 , 25 mar 2015 11:57

@ luc

ik ben met u on line geweest over een CVR die belangenvermenging doet ( de rekeningen en de boekhouding doen, en dan als CVR zeggen dat het goed was) .

Die herwerkte rekeningen waren van de vorige syndicus, en hij kreeg de opdracht van de RME deze te ' herwerken, " naar de zin van de nieuwe syndicus.

Die vorige syndicus had historische schulden van 2009 gedeeltelijk weten te recupereren, maar dank zij die herwerkte rekeningen van zijn CVR en de daarmee gepaard gaande nodige boekingen ( via een trucje, date ik vrij recent heb kunnen vaststellen in de boekhouding ) kan de huidige syndicus nu die gerecupereerde achterstallig betalingen teruggeven aan de ME naar rato van hun aandelen, een beslissing die hij op zijn eentje genomen heeft, al dan niet op het advies van de CVR en al dan niet met het medeweten van de RME.

Als dat een procedure is voor de vrederechter is vonnis niet meer voor dit jaar, daarom overweeg ik strafklacht in te dienen tegen die CVR en de syndicus, maar riskeert dat niet dat lopende procedures o.a. tegen die drie organen va n de wet, daardoor opgeschort worden ?

mvg

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”