verplicht individuele warmwatermeters voor appartementen?

An Darcy
Topic Starter
Berichten: 79

verplicht individuele warmwatermeters voor appartementen?

#1 , 29 jul 2014 17:58

Dag allemaal,

Ik heb onlangs horen zeggen dat er bindende Europese wetgeving bestaat om de bewoners van appartementen in Europa
te verplichten individuele warmwatermeters te installeren. De achterliggende redenering zijnde de energiebesparing:
als ze een meter hebben verbruiken ze minder warm water (om de opwarming van het klimaat tegen te gaan, en waarschijnlijk idem dito m.b.t. koud water, uit bekommernis om natuurlijke resources te behouden et al.)

Blijkbaar moet iedereen in België tegen december 2016 aan die verplichting voldoen, en in Nederland staan ze nú al zo ver.

Weet er iemand iets meer over die wetgeving van Europa en hoe het zit met de toepassing in België?

Alvast bedankt!
An Darcy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 jul 2014 18:05

Over warmwatermeters heb ik nog nooit iets gehoord.

Over watermeters:

"Bij bestaande gebouwen met meerdere wooneenheden wordt de niet-individuele bemetering tijdelijk behouden. Als ten gevolge van een renovatie van de binneninstallatie individuele bemetering technisch mogelijk wordt, plaatst de exploitant voor elke wooneenheid een watermeter. De exploitant kan aftakkingen uitrusten met een systeem voor afstandslezing.". Het is dus aan de exploitant om de individuele bemetering te plaatsen, niet aan de VME.

Tot de installatie van de individuele meters blijft de verdeling van de kosten zoals voorheen deel van het takenpakket van de syndicus: "Bij bestaande gebouwen waarvoor niet-individuele bemetering tijdelijk toegestaan is, berekent de beheerder van het gebouw de correcte verdeling van de integrale waterkosten onder de bewoners van het complex."

bron: http://www.quimmo.be/sites/default/file ... 110408.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 29 jul 2014 20:54

Ter aanvulling een parlementaire vraag van 2011:
http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=631377" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat van de kern van het antwoord van de bevoegde Minister:
Ten tweede bepaalt het algemeen waterverkoopreglement, dat definitief werd goedgekeurd, dat ter hoogte van elke aftakking die in gebruik is, een watermeter aanwezig moet zijn. Bij nieuwbouw wordt voor een individuele bemetering per wooneenheid gezorgd. Bij bestaande gebouwen met meerdere wooneenheden wordt de niet-individuele bemetering tijdelijk behouden. Als ten gevolge van een renovatie van de binneninstallatie individuele bemetering technisch mogelijk wordt, plaatst de exploitant voor elke wooneenheid een watermeter. Dit zorgt ervoor dat discussies in appartementsgebouwen worden vermeden.
Als er in de tussentijd toch nog een gemeenschappelijke meter in een bestaand gebouw aanwezig is, dient de facturatie te gebeuren aan de eigenaar van het pand of aan de beheerder van het gebouw, de syndicus. Ook dit staat in het algemeen waterverkoopreglement. Artikel 17, paragraaf 9, luidt: “Bij bestaande gebouwen waarvoor niet-individuele bemetering tijdelijk toegestaan is, berekent de beheerder van het gebouw de correcte verdeling van de integrale waterkosten onder de bewoners van het complex.”

Reclame

An Darcy
Topic Starter
Berichten: 79

#4 , 29 jul 2014 23:38

Ik denk dat wat ik gehoord heb heeft te maken met wat advocatenkantoor nclaw in zijn website heeft geplaatst over de Europese wetgeving :

http://www.nclaw.be/documents/news-item ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

An Darcy

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 30 jul 2014 00:05

Ik denk dat wat ik gehoord heb heeft te maken met wat advocatenkantoor nclaw in zijn website heeft geplaatst over de Europese wetgeving :

http://www.nclaw.be/documents/news-item ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

An Darcy
Ja, die richtlijn werd reeds omgezet in Belgisch recht. Dat is wat ik u reeds heb geantwoord met bronvermelding.

Geldt dus, zoals ik heb aangegeven, alleen voor nieuwbouw en ingrijpende renovaties van gebouwen.

Geen verplichting voor bestaande gebouwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”