gecoördineerde wet op de mede-eigendom

besteph
Topic Starter
Berichten: 80

gecoördineerde wet op de mede-eigendom

#1 , 27 jul 2014 18:21

Alle VME' s zijn heden schijnbaar verplicht om hun reglement van mede-eigendom tegen 1 september 2014 te coördineren . Tussen haakjes het eigenlijke (bestaande) reglement van mede-eigendom is een gedeelte van de statuten en de basisakte welke te samen uit 3 delen bestaan! en uiteindelijk allemaal ondertekend werden in de notariële akte bij de aankoop van de appartementen.

Ik vraag me daarbij af wat er met die coördinatie wordt bedoeld en of ALLE mede-eigenaars er ook mee akkoord dienen te gaan?

1. met hoeveel % van de stemmen kan de goedkeuring werkelijk doorgang kan vinden?

2. De syndicus krijgt in het aan ons voorgelegde ontwerp nogal veel macht , naar mijn mening zelfs veel teveel- en het eigendomsrecht van de eigenaar wordt beknot, kan dat zo maar?

Bovendien is de juiste betekenis en vooral de draagwijdte van wat in dit reglement wordt geschreven voor mij niet erg duidelijk...

Zo krijgt de syndicus blijkbaar mede zeggenschap over aan wie er mag worden verhuurd "een zakelijk of persoonlijk recht kan alleen worden toegekend aan personen die de standing van het gebouw en de bestemming van de privatieve kavels eerbiedigen." wie zijn de mensen die aan deze "standing voldoen?" alleen Belgen??? en "iedere mede-eigenaar die een zakelijk of persoonlijk recht op een privatieve kavel vestigt of een toelating tot bewoning verleent, licht de syndicus hiervan onverwijld in , met mededeling van de volledige identiteit van de nieuwe bewoners en de datum waarop hun recht op bewoning is ingegaan " Is dit geen schending van de privacy wetgeving? en " met het oog op het toezicht op de gemeenschappelijke zaken en op de naleving van het reglement van mede-eigendom, van de beslissingen van de algemene vergadering en van het huishoudelijk reglement, moeten de eigenaars de syndicus bestendig toegang tot hun kavel verlenen, mits voorafgaandelijke afspraak. mag een eigenaar nog zelf beslissen om zijn appartement te verhuren of niet en mag de syndicus zich mengen en gaan rondsnuffelen in het privé leven en op het appartement van de huurders??

3. er worden ook nogal wat beperkingen opgelegd qua uitzicht en het gebruik van de privatieve gedeelten zoals bv het uitzicht van de gordijnen, en het uitzicht van de deuren van de privatieve kavels en het terras.
"Aan ramen en terrassen mogen geen voorwerpen zichtbaar zijn welke het ordelijk en/of esthetisch uitzicht van het gebouw kunnen schaden" mijn huurders vragen zich af, vermits ze onvoldoende berging hebben of zij hun vuilniszakken (meerdere GESLOTEN zakken omdat er dient gesorteerd te worden ) nog verder in een hoek van hun terras mogen plaatsen? en of het al dan niet verboden is om op hun terrassen (voor of achterkant )een tafeltje en stoelen te plaatsen om als het warm is op het terras in de zon te gaan zitten?

Wie weet of dit reglement zomaar in zijn totaliteit kan/ mag goedgekeurd worden worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 28 jul 2014 00:21

Wanneer heeft de AV plaats die het voorstel van de syndicus goedkeurt?
Of heeft die al plaats gehad?

Het is manifest dat sommige bepalingen rijp zijn voor een klacht (zie minimaal http://www.diversiteit.be/slachtoffer-v ... iminatie-0, maar ook het BIV en zo hij een lid is van het CIB, ook het CIB ). Persoonlijk meen ik dat de tekst ter informatie moet overgemaakt worden aan http://www.diversiteit.be.

vraag 1: 50% zo het gaat om een pure coördinatie.

vraag 2: zie hiervoor (klacht) & de AV is souverein en kan elk voorstel van de syndicus bespreken, amenderen, wegstemmen, uitstellen, ...

vraag 3: dat hangt af van de lokale stedenbouwkundige voorschriften van toepassing (verkaveling, BPA, gemeente, ...). Contacteer de bevoegde dienst van uw gemeente. In mijn VME zijn gelijkaardige bepalingen van toepassing op basis van een verkavelingsvergunning van 1973.

besteph
Topic Starter
Berichten: 80

#3 , 30 jul 2014 19:45

Zal inderdaad de mening nog vragen voor de wijziging van ons reglement van mede-eigendom http://www.diversiteit.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
vriendelijke groeten

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”