Nachtlawaai en "indringers"

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Nachtlawaai en "indringers"

#1 , 26 jul 2014 21:30

Hoi allemaal

Ik woon in een dorpje, vlakbij een sportterrein. Ik heb er geen problemen mee dat de jongeren sporten (met het nodige lawaai erbij). Wat me wel stoort is hetvolgende:
- wanneer er een bal overvliegt, vliegt die in mijn tuin. De jongeren komen dan, zonder bellen, zonder vragen, mijn tuin binnen of kruipen op mijn garage om zo in de tuin van de buren te geraken. Ik heb al aan de gemeente gevraagd om de omheining op te trekken en wacht op een antwoord. De politie van het dorp is zelden open, is het overdreven als ik hiervoor de 101 bel? Ik woon hier nog maag 3 weken en heb, tijdens de tijd dat ik thuis was, al vijf duo's van jongeren in de tuin gehad. Ik vroeg hen om te vertrekken en hun reactie was "we komen juist onze bal maar halen, we zijn zo weg".
- het sportterrein sluit om 22u, maar één voetbalterrein annex basketbalterrein kan niet afgesloten worden omdat er geen deur in zit. Tegen 22u komen de jongeren met hun opgefokte brommers toe en blijven soms tot 3 uur 's nachts. Ook hier weer hetzelfde probleem met de politie, ze zijn op dat moment niet open, is het overdreven om daarvoor de 101 te bellen? Ook hiervoor heb ik de gemeente aangeschreven, met de vraag om een een deur te installeren. Het is nu zomervakantie, dus ik begrijp ook wel dat die jongeren zich vervelen, maar nachtlawaai is nachtlawaai, niet?

Advice, my friends?
thank you.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 jul 2014 22:17

elvaril, mijn ouders (en hun buren) hadden sedert enkele jaren hetzelfde probleem. In eerste instantie hebben de buurtbewoners samen contact genomen met de sportclubs en gemeld dat ze hun leden beter moeten informeren: namelijk dat zomaar bij mensen in de tuinen binnenklimmen huisvredebreuk is. De sportclubs hebben in hun kleedlokalen dit al geafficheerd en de coaches herhalen regelmatig dat ze vooraan bij de mensen moeten aanbellen om hun bal terug te vragen. Maar er blijven natuurlijk nog kerels die dit aan hun laarzen lappen... De buurman heeft het als volgt opogelost: in zijn tuin kunnen ze niet meer in omdat hij aan zijn bomen (populieren) die zijn tuin begrenzen rijen draadwerk heeft bevestigd tot een hoogte van 2 meter. Hij heeft er een plaatje aan gehangen dat er stroom opp staat :-) In zijn tuin komen ze alvast niet meer, de ballen vallen er ook niet gemakelijk in omdat die populieren heel hoog staan.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 26 jul 2014 22:42

Ik ben ook van mening dat een goed gesprek met het bestuur van de sportclub al veel kan oplossen.

Reclame

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 27 jul 2014 12:28

De jongeren zijn niet aangesloten bij één van de sportclubs, het zijn gewoon jongeren uit de buurt.
De oprit naar het sportterrein ligt vlak naast de oprit naar mijn garagebox en tuin, als de bal erover vliegt, komen de jongeren (meestal per twee), gewoon de oprit op (terwijl de bel niet zo gek veel verder staat).
Moest het aan mij liggen, ik had een hek/poort geplaatst op mijn oprit, maar 't is een gehuurd pand en mijn buren maken gebruik van dezelfde oprit. De huisbaas is continu op businesstrip en is dus zelden te bereiken (also, he doesn't give a damn).

Ik ga sowieso al eens horen bij de sportclubs, eens kijken of ze geen affiche kunnen hangen aan dat éne voetbalveldje dat altijd open is.
De lokale politie zei dat ik er niet veel aan kon doen, dat die jongeren gewoon het respect missen, maarja, daar ben ik niet veel mee natuurlijk :-)
Dus, course of action: horen bij de sportclubs en wachten op een antwoord van de gemeente.

Also, is het overdreven om de gemeente aan te klagen voor "nalatigheid", indien ze weigeren een afsluiting te plaatsen zodat het voetbalveldje niet meer beschikbaar is tussen 22u en 7u (de rest van het sportterrein gaat dan wel op slot, enkel dat éne veldje niet)?
Kwestie van een goede eerste indruk als nieuwe inwoner kan dat wel tellen :-/

eylis
Berichten: 8840

#5 , 27 jul 2014 13:02

je zou aan het bestuur de mogelijke (fianciele) consequenties kunnen uiteenzetten als ze dat voetbalveld snachts onbeheerd open laten. Laten we wel wezen tussen 22:00 uur en 07:00 uur ga je niet voetballen, dan is het om andere streken uit te steken. Onbeheerde sprotterrreinen krijgen vroeger of later te maken met het volgend euvel: stukrijden van de aanplanting en voetbalgazon (met hun brommertjes) acherlaten van vuil, papaierjes, blikjes, sigarettepeuken en erger...Ik heb al injectienaalden weten vinden op basketpleintjes...en drugsnaalden zijn vaak ook AIDsnaalden...Kortom vroeger of later gaat het hen geld kosten als ze dat terreintje open laten.
Jiij kan gerust zelf een hek plaatsen op je oprit: bespreek dat samen met je buren. Je moet er zelfs geen slot op plaatsen: gewoon een bordje: "Waakhond, betreden op eigen risico" enne je moet daarom geen hond hebben hé :-)

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 27 jul 2014 13:14

Mag TS de bal behandelen als gevonden voorwerp, bijhouden en de volgende morgen binnenbrengen op het politiekantoor?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 27 jul 2014 13:53

Heb in het verleden ongeveer hetzelfde probleem gehad... hier ging het echter om kinderen uit de buurt die als hobby ontwikkeld hadden hun ballen zo ver mogelijk weg te schoppen.... wat dus als gevolg had dat ze regelmatig slachtingen aanrichten in mijn moestuin en serre ruiten... na x aantal verwittigingen ging er hier eerst gewoon de riek en nadien de rijgnaald doorheen... een ketting van een twintigtal plastic en lederen ballen bracht de boodschap in 4 weken duidelijker over dan de voorgaande zes maand gediscussieer.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 27 jul 2014 14:36

leen, nog sterker: de ballen zijn zelfs van poster. Ze bevinden zich op zijn terrein. Poster moet ze nergens binnenbrengen. Als goede buur voor brave kinderen doe je dat natuurlijk wel, maar als dat constant en hinderlijk is én de plegers hebben niet eens het fatsoen om beleefd hun ballen terug te vragen langs de voordeur, wel dan doe je niets fout als de ballen er niet meer zijn. Ballen?....Welke ballen?

chantika
Berichten: 961

#9 , 27 jul 2014 14:48

Zou het niet kunnen dat de kinderen toelating hadden van de vorige huurder om hun ballen terug te halen? Nog ongeveer een maand geduld en ze moeten terug naar school. Jammer dat Ts niet wist dat hij naast een recreatie zone ging wonen. Als er niet genoeg parking in de buurt is komen supporters gegarandeerd voor u oprit parkeren.

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#10 , 28 jul 2014 14:21

Zou het niet kunnen dat de kinderen toelating hadden van de vorige huurder om hun ballen terug te halen? Nog ongeveer een maand geduld en ze moeten terug naar school. Jammer dat Ts niet wist dat hij naast een recreatie zone ging wonen. Als er niet genoeg parking in de buurt is komen supporters gegarandeerd voor u oprit parkeren.
Ik heb met de vorige bewoner gesproken, hij zei me dat hij geen toestemming gegeven had.
Ik wist heus wel dat ik naast een sportterrein zou gaan wonen en dat stoort me ook niet. Laat die jongeren maar sporten en plezier maken, for crying out loud, liever dat dan dat ze foute dingen gaan doen. Maar als het 22u wordt en de regel van het nachtlawaai in gang treedt, nou, dan moeten zij zich ook aan de regels houden en stil zijn. Ik ga ook absoluut niet klagen als ze om 22u30 nog een balletje trappen. Ik heb vroeger ook gesport (tennis weliswaar, maar toch, sport) en begrijp ook wel dan een match'ke afgemaakt moet worden. Het wordt voor mij een probleem als ze om 22u pas toekomen om te voetballen, en zeker als ze voortdoen tot 3u 's nachts.
In mijn vroegere, amateuristische tenniscarriere heb ik ook menig bal over de muur of haag geslagen. Dus, als die jongens in hun enthousiasme er een bal overtrappen, heb ik daar ook begrip voor. Ik heb er geen begrip voor dat ze zonder vragen in mijn tuin staan. Als ze de moeite zouden doen om aan te bellen en er blijkt niemand thuis te zijn, kan ik het enigszins nog begrijpen dat ze toch even zelf gaan kijken, maar da's ook maar dubieus.
je zou aan het bestuur de mogelijke (fianciele) consequenties kunnen uiteenzetten als ze dat voetbalveld snachts onbeheerd open laten. Laten we wel wezen tussen 22:00 uur en 07:00 uur ga je niet voetballen, dan is het om andere streken uit te steken. Onbeheerde sprotterrreinen krijgen vroeger of later te maken met het volgend euvel: stukrijden van de aanplanting en voetbalgazon (met hun brommertjes) acherlaten van vuil, papaierjes, blikjes, sigarettepeuken en erger...Ik heb al injectienaalden weten vinden op basketpleintjes...en drugsnaalden zijn vaak ook AIDsnaalden...Kortom vroeger of later gaat het hen geld kosten als ze dat terreintje open laten.
Jiij kan gerust zelf een hek plaatsen op je oprit: bespreek dat samen met je buren. Je moet er zelfs geen slot op plaatsen: gewoon een bordje: "Waakhond, betreden op eigen risico" enne je moet daarom geen hond hebben hé :-)
De hekken rond het voetbalveld zijn al volledig vernield, er liggen lege blikjes, kapotte flessen bier en sterke drank, snoeppapiertjes, noem maar op. Ik heb van alles foto's gemaakt en doorgestuurd naar de gemeente.
Heb in het verleden ongeveer hetzelfde probleem gehad... hier ging het echter om kinderen uit de buurt die als hobby ontwikkeld hadden hun ballen zo ver mogelijk weg te schoppen.... wat dus als gevolg had dat ze regelmatig slachtingen aanrichten in mijn moestuin en serre ruiten... na x aantal verwittigingen ging er hier eerst gewoon de riek en nadien de rijgnaald doorheen... een ketting van een twintigtal plastic en lederen ballen bracht de boodschap in 4 weken duidelijker over dan de voorgaande zes maand gediscussieer.
Ik hoop dat ik het niet zover ga moeten laten komen, ik wil niet bekend staan als "die ambetante van naast het sportterrein", hoewel dat er wel zit aan te komen. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Er liggen hier al enkele onbeheerde ballen in het struikgewas.

Vorige keer vergeten zeggen, maar nu wederom bedankt voor de reacties! :D

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 28 jul 2014 14:31

Eens gaan praten met wijkteammanager van politie ( is een commissaris).
In onze gemeente worden alle mogelijke 'sport' en andere accommodaties regelmatig in het oog gehouden door zowel de interventie als wijkteam.
Zeker als er 'vanalles' begint fout te lopen. Dit in combinatie met regelmatige contacten tussen de sport en buurtwerkorganisatie (buurtwerkregisseur)
Wordt heel kort op de bal gespeeld. (letterlijk en figuurlijk).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”