van wie is de muur rondom achtertuin

nathaliew817
Topic Starter
Berichten: 9

van wie is de muur rondom achtertuin

#1 , 23 jul 2014 02:32

Hallo,

ik heb net een appartement gekocht, een gelijkvloers. Er is kleine koer, maar hierom staat een muur van 6 meter hoog die alle zon weghaalt.
Aan de achterkant ligt een ander appartmentsgebouw,waarvan de gelijkvloerse tuin aan de mijne grenst.

Enkele vragen: Die 6 meter hoge muur op het gelijkvloers, is dat een gemeenschappelijke muur of een tuinafsluiting?
EN dit geldt toch als balkon/terrasafsluiting en dus privatief van het gelijkvloers appartement?
Is dit eventueel gedeelde eigendom met het gelijkvloers van de achterburen? Maar hier staat niets over in de basisakte.

Ik heb al eens gepolst over het verlagen van die muur bij de buren.
Maar mijn bovenburen willen niet dat ik de muur verlaag omdat ze dan uitkijken op het terras van de achterburen.
Wat ik nogal onredelijk vindt, aangezien ze zelf een omheining/planten op hun terras kunnen plaatsen.

Dus aangezien mijn bovenburen niet echt meelevend zijn, probeer ik uit te vissen of ik uberhaupt hun goedkeuring nodig heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 jul 2014 11:34

Welk soort dekstenen liggen bovenop de muur? Het een afwatering naar uw kant, of naar de buur toe, of naar de 2 kanten? Het is de eigenaar naar waar het water afloopt die eigenaar is van de muur, voor zover hij natuurlijk op de scheidingslijn werd gebouwd.
De hoge muur zal er wel voor een bepaalde reden zijn gebouwd, mogelijks om inkijk in andere woningen te voorkomen. Men bouwt niet zomaar voor zijn plezier een tuinmuur van 6 meter hoog.

nathaliew817
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 23 jul 2014 14:57

Zovel ik weet is er geen afwatering. Volgens mij is het een gevel die is blijven staan, de mur is ook compleet vlak bovenaan.
Wat je wel nog ziet in de muur, is dat er van die metalen zwaarden tegen hingen, zoals in oude hoeves vroeger hingen.
En er was vroeger blijkbaar ook een deur of raam. Het is een huis van einde 19de eeuw, dus er is al wat aan verbouwd geweest.

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 23 jul 2014 15:16

De muur is zo goed als zeker van de buur. De muur was een gevel van een gebouw van de buur. Die metalen zwaarden zijn muurankers, dienden om het gebouw te beletten uit elkaar te vallen door de druk van het dak. Aan u kant is er tegen de muur nooit aangebouwd en zo niet gemeenschappelijk gemaakt. De muur kan eventueel verlaagd worden door en op kosten van de buur. Vraag de gemeente of er een vergunning voor nodig is.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 25 jul 2014 10:44

“Art.653.In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, wanneer hij tot scheiding dient tussen gebouwen, en dan tot aan het minst verheven dak, of nog wanneer hij tot scheiding dient tussen binnenplaatsen en tuinen, en zelfs tussen omheinde erven in de velden; een en ander indien er titel noch teken is van het tegendeel.Art.654.Een teken dat een scheidsmuur niet gemeen is, is aanwezig wanneer het bovenste van de muur aan de ene kant opstaande is en loodrecht op het voetstuk, en aan de andere kant schuin afloopt;Eveneens, wanneer er zich slechts aan één zijde, hetzij een kap, hetzij stenen lijsten en karbelen bevinden, die daar bij het bouwen van de muur zijn geplaatst. In die gevallen wordt de muur geacht uitsluitend toe te behoren aan de eigenaar aan wiens zijde de drop is of de stenen karbelen en lijsten zich bevinden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(B.W.).

“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot TITEL te dienen.Art.39.Ingeval de eigenaar van een goed dat grenst aan het goed van een eigenaar die de afpaling heeft gevraagd overeenkomstig artikel 38, weigert binnen de door de vrederechter gestelde termijn aan de afpalingsverrichtingen deel te nemen, kan de rechter een deskundige aanstellen, die bij de verrichtingen aanwezig zal zijn en in de plaats van de onwillige eigenaar het proces-verbaal zal ondertekenen.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”