Vochtige muur op scheidingsgrens

stressie
Topic Starter

Vochtige muur op scheidingsgrens

#1 , 29 jan 2006 11:24

Wij hebben zijn bezig met een totale renovatie van een oude woning. Het betreft een halfopen woning maar de andere zijde is niet bebouwd. De buur woont in een huis dat elders op dit stuk grond staat.

E?n gevelmuur staat dus op de scheidingslijn met de buur. Deze muur is een enkele muur en laat vocht en koude door.
Vooral het vocht geeft veel problemen (plaasterwerk brokkelt af, schimmelvorming achter wandkasten).
Daarom heb ik aan mijn buur toestemming gevraagd om tegen deze gevel leien te laten plaatsen en isolatie. Door deze werken zou ik 6 cm op zijn grond komen waarvoor ik hem uiteraard zou vergoeden.

Helaas geeft mijn buur g??n toestemming hiervoor. Staan wij nu totaal machteloos of kunnen wij iets ondernemen?

Bedankt voor uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 29 jan 2006 11:39

Even aan toevoegen dat het geen gemene muur is. De muur staat op onze grond.

Renaat
Topic Starter

#3 , 13 feb 2006 16:27

U hebt het recht aan uw kant.

Art 31 van het Veldwetboek :
"De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade."

De wettelijke toelating andermans grond te betreden om zijn goed te herstellen of te onderhouden noemt men het 'ladderrecht'. Wanneer het noodzakelijk is kan men zelfs de nodige stellingen zetten om het werk uit te voeren.

Nog een opmerking buiten het juridisch domein : hebt u er nog niet aan gedacht metalen platen tegen de muur te zetten in plaats van tegels ? Het is goedkoper aan materiaal en aan werkuren, en het is gemakkelijk zelf te doen. Er wel op letten een goede kwaliteit van platen te nemen.

Veel succes !

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”