scheidingsmuur al dan niet overnemen

Arielle
Topic Starter
Berichten: 8

scheidingsmuur al dan niet overnemen

#1 , 15 jul 2014 10:52

Enkele jaren geleden werd het stuk grond naast ons verkocht (gesloten bebouwing) en werd een woning opgetrokken. De bouwers wilden geen gebruik maken van de scheidingsmuur en hebben dus zo gebouwd. Tussen onze buitenmuur en de hunne hebben ze wel isolatie gestoken die je trouwens ook ziet zitten. Nu beweert hier een collega van mij dat zij sowieso verplicht zijn van ons een vergoeding te betalen en raadt me aan om naar de vrederechter te gaan.
Ik ben geen moeilijk buur en zou dit niet helemaal niet in overweging nemen ware het niet dat het zeer onbeleefde mensen waren. Nooit goedendag, die spreken tegen niemand.Bovendien hebben ze hun tuinhuis ook nog volledig tegen de afscheiding geplaatst terwijl dit ook helemaal niet mag. Te pas den ten onpas komen ze over de afsluiting om hieraan te verven of te werken.Nu heb ik gezien van bij de andere buren dat ze tegen een groot stuk van onze muur (boven) wel degelijk pannen geslagen hebben omdat ze hierop zien vanuit hun slaapkamer. Dit mocht dus denk ik helemaal niet !`
Moet ik gaan informeren bij de gemeente of hoe doe ik dat ?
Met dank voor een antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jul 2014 11:08

Buurman mag isolatie tussen beide muren steken, echter zonder deze VAST te maken aan uw muur. Heeft hij echter achteraan een waterkering aangebracht met pannen, moet hij dit stuk muur overnemen, met inbegrip van deel grondwerken, funderingen, metselwerken. Je kan hem hierover gerust aanspreken, en als hij niet wil via vrederechter werken.
Buurman mag ook niet ZONDER uw toestemming in uw tuin komen om te klussen aan zijn tuinhuis.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 15 jul 2014 14:14

Moet de buur geen rekening houden met zgn. ladderrecht?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jul 2014 15:51

Een ladderrecht heeft hoegenaamd niets te maken met een muurovername. Je moet geen eigenaar zijn van een muurdeel om er uw ladder tegen te mogen zetten. Buurman moet wel zijn toestemming geven om uw ladder in zijn tuin op zijn grond te zetten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”