Onderhoud erfdienstbaarheid

spanker
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Merelbeke

Onderhoud erfdienstbaarheid

#1 , 07 aug 2007 10:38

Beste,


Ik heb een huis dat grenst aan een erfdienstbaarheid, eigendom van mijn buur. Alleen via die weg kan ik naar de openbare weg. Mijn buur (de eigenaar) gebruikt deze weg ook. Hij verhuurt zijn eigendom ook nog eens aan een bloemist die elke dag verschillende keren met zware vracht passeert langs mijn deur. (letterlijk langs mijn deur) Mijn voorgevel staat namelijk tegen de derfdienstbaarheid.

In mijn koopakte (huis aangekocht van diezelfde buur) staat:

Erfdienstbaarheden:

Het goed wordt verkocht in zijn huidige toestand, met alle gemeenschappen en met alle heersende en lijdende, zichtbare en niet-zichtbare, voortdurende en niet voortdurende erfdienstbaarheden waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn; Het staat de koper vrij zich tegen de nadelige erfdienstbaarheden te verzetten en de voordelige in zijn voordeel te doen gelden, alles echter op zijn kosten, risico en gevaar, zonder verhaal tegen noch aansprakelijkheid van de verkoper.
De koper verklaart geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd in voor- of nadeel van het bij deze verkochte goed, en geen kennis te hebben van dergelijke erfdienstbaarheden sedert zijn verkrijging.


Sinds enkele maanden is de erfdienstbaarheid vol grote putten en veel modder als het regent. 2 jaar geleden lag het nog mooi vol grind bij aankoop van mijn huis, ook was er geen sprake van handelspraktijken (zware vracht) achteraan de eigenaar zijn perseel.

Mijn vraag: Kan ik de eigenaar (buur) verplichten de weg op zijn kosten te herstellen?

Zonder die zware vracht ging ik met plezier de kosten delen, maar dat zie ik niet meer zitten.


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 08 aug 2007 21:12

In welke akte is die erfdienstbaarheid gevestigd of beschreven?
Wie heeft die erfd. gevestigd; op welke manier; met welke modaliteiten?


Ik denk dat je daar mee moet beginnen.

spanker
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Merelbeke

#3 , 09 aug 2007 10:33

Waar vind ik die antwoorden?

Ik weet dat mijn huis vroeger eigendom was van de ouders van die buur,
samen met zijn huis.

Bedankt alvast Dino

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 aug 2007 10:58

?Art.697.Hij aan wie een erfdienstbaarheid verschuldigd is, heeft het recht alle werken uit te voeren die nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.Art.698.Deze werken komen te zijnen koste, en niet ten koste van de eigenaar van het dienstbare erf, tenzij de titel van vestiging van de erfdienstbaarheid het tegendeel bepaalt.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 10 aug 2007 21:14

Normaal gezien in een notari?le akte, wanneer een groter perceel verdeeld werd (van verkavelen mag je pas spreken sinds 1962; daarvoor was alles een verdeling). Op een huidig kadasterplan kan je nagaan of de betrokken percelen eenzelfde nummer hebben (vb. sectie B 212d en B 212e: dat wijst er op dat het orospronkelijk ??n perceel was nl. B 212). Dan moet je uitvissen wanneer dat gebeurde... en of er in die akte iets geschreven staat over de erfdienstbaarheid. De kans is klein: meestal staat er gewoon een bepaalde breedte. In dat geval geldt de tekst van J.De Moor: jij mag die erfdienstbaargeid gebruiken, maar moet hem dan ook onderhouden. Tegen de eigenaar kan je je niet keren. Eventueel wel tegen de groenteboer, die blijkbaar de oorzaak is van de putten. Natuurlijk: misschien vindt hij de weg goed genoeg voor zijn gebruik en vindt hij maar dat je overdrijft. Ik zie niet onmiddellijk een oplossing. Praten met de groentenboer; desnoods vrederechter.







Waar vind ik die antwoorden?

Ik weet dat mijn huis vroeger eigendom was van de ouders van die buur,
samen met zijn huis.

Bedankt alvast Dino

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”