Erfdienstbaarheid vermelden of niet?

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

Erfdienstbaarheid vermelden of niet?

#1 , 06 aug 2007 22:10

Hallo,

Ik ben een woning aan het kopen.

Indien er op een gedeelte van de woning een erfdienstbaarheid rust is de notaris verplicht om dit te melden in mijn aankoopakte?

Bedankt,


Wadu007

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2007 13:20

Als de notaris op de hoogte is of moet zijn van het bestaan van de erfdienstbaarheid moet hij dit vermelden in uw aankoopakte. Zoniet begaat hij een professionele fout.

scorpioen

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 09 aug 2007 15:23

Hallo,

Via het kadaster ben ik te weten gekomen dat er een erfdienstbaarheid rust op een gedeelte van mijn woning.

Dit staat niet vermeld in mijn notari?le akte !!! Een foutje van mijn notaris ?

Volgens dit forum zou ik hiervoor schadevergoeding kunnen vragen.

Is dit realistisch ?


Alvast bedankt,


Wadu007

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2007 23:47

Een kadasterplan bewijst de erfdienstbaarheid niet. Zie Rb. Turnhout 8 november 2004, R.W. 2006-2007, 67

scorpioen

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 10 aug 2007 11:21

Dag scorpioen,

Ik ben te weten gekomen dat er in de notariele akte van de buur vermelding wordt gemaakt van een erfdienstbaarheid op een gedeelte van mijn onroerend goed.

Mijn eerdere vragen blijven actueel.

Kan er een schadevergoeding gevraagd worden door het ontbreken van die erfdienstbaarheid in MIJN akte.

mvg


wadu007

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2007 12:24

Hoe werd de erfdienstbaarheid gevestigd?

De vermelding van de erfdienstbaarheid in de akte van uw buurman bewijst daarom nog niet dat er een erfdienstbaarheid rust op uw eigendom.

Essentieel voor de vestiging van een erfdienstbaarheid is het akkoord van de eigenaar van het goed waarop de erfdienstbaarheid gevestigd werd. Dit zou kunnen blijken uit de akte van uw buurman als de verkoper op dat ogenblik ook eigenaar was van het perceel dat nu uw eigendom is.

Hebt uw schade? Wordt de erfdienstbaarheid uitgeoefend? Wat voor erfdienstbaarheid is het?

scorpioen

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 10 aug 2007 21:23

Als U het kadaster nodig had om te weten dat er een erfdienstbaarheid rust op uw woning, dan ben ik benieuwd om te vernemen wat voor een EDBH dat dan wel is. In het voordeel van welk ander erf? Gebruiken de eigenaars van dat ander erf dan die EDBH niet?

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 10 aug 2007 22:30

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik zal echter iets meer in detail gaan.

Mijn woning kocht ik een aantal jaren terug aan zonder vermelding van enige erfdienstbaarheid in mijn akte.

Boven mijn garage bevinden zich kamers waartoe ik geen rechtstreekse toegang heb vanuit mijn woonst.

Volgens een eerdere notariele akte van mijn buur van 40 jaar terug werd er een erfdienstbaarheid op deze 2 kamers gevestigd ten voordele van de buur.

Conreet: in mijn akte staat geen verwijzing naar die erfdienstbaarheid en in dat van mijn buur dus wel.

Vandaar mijn eerdere vragen.

Bijkomend probleem : volgens de notariele akte van mijn buur is deze "gehouden de kamers af te staan in mijn voordeel aan een prijs die dan zal bepaald worden indien het goed verkocht wordt aan vreemde personen".
Is "gehouden" in notaristaal = "moeten"
Definitie "vreemde personen"?
Wie bepaalt de prijs? Zij wenst de kamers niet af staan aan mij en vraagt een schandalig hoge prijs.

Sorry voor de vele vragen / opmerkingen maar jullie vroegen er zelf een klein beetje om :)

Bedankt,

Wadu007

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 10 aug 2007 22:37

Bijkomende informatie

De buren gebruiken die erfdienstbaarheid/kamers. Meer zelfs zonder die 2 kamers rest er hun maar 1 kamer meer = minwaarde voor hun

Heb ik schade? Neen. Maar gezien ik van plan ben om mijn bestaande garage om te bouwen naar een badkamer zijn die 2 kamers voor mij wel een opportuniteit daar ik via die kamers ook mijn bestaande bovenverdiepingen kan moderniseren (water-elektricitiet-verwarming) zonder ingrijpende werken
in de rest van mijn woonst => meerwaarde voor mij.

Ik had gewoon geluk dat de akte van mijn buur bij zat in mijn dossier bij het kadaster.

Wadu

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 aug 2007 08:40

U was bij de ondertekening van uw aankoopakte op de hoogte van het bestaan van deze kamers. U hebt geen schade geleden dus kan u niets vorderen van de notaris.

gehouden = moeten
vreemde personen = volgens mij iedere derde, dus bij elke verkoop
bepaling prijs: kan eventueel geschieden door een deskundige.

scorpioen

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 15 aug 2007 18:21

Dag scorpioen,

Bij de ondertekening van de akte was ik helemaal niet op de hoogte van het feit dat deze 2 kamers mijn eigendom waren.

Meer zelfs , ook de vorige eigenaren waren hiervan niet op de hoogte.

Had mijn buur gezwegen dan had ik het nu nog altijd niet geweten en waren er nu geen extra vragen/problemen.

Graag had ik een link of extra uitleg gekregen over de juridische interpretatie van "vreemde personen". Googlen heeft mij geen links gegeven.

Mijn advocaat geeft mij immers hetzelfde antwoord al jou => zijnde iedere derde.

Volgens mijn buur en haar notaris zou dit echter betekenen => iedereen die geen familie is.

Ik informeer mij verder bij een 2e advocaat alsook bij een 2 tal notarissen.

Wadu007

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”