Overhangende takken, moet verhuurster snoeien of wij?

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

Overhangende takken, moet verhuurster snoeien of wij?

#1 , 07 jul 2014 13:08

Even een beeld schetsen: wij wonen in een halfopen bebouwing. Ons huis staat een vijftal meter dichter tegen de straatkant, onze muur geeft uit op de voortuin van de buren. Buren huren dat huis, eigenaresse woont sinds jaar en dag in Zwitserland en hebben wij nog nooit gezien. Haar belangen worden behartigd door een immokantoor.

Aan de straatkant staat er een boom die rust tegen de hoek van ons huis, maar op grond van de buren. De boom is groot, komt met de kruin boven ons dak uit. Ik gok dat ie ongeveer 12-13m hoog is in totaal. Aangezien de kruin weids is en de takken over de straat en in de elektriciteitskabels (die aan de andere kant van de straat zijn) hingen , heeft de buur een aanmaning gekregen van de politie: boom moest gesnoeid worden. Wij vragen vriendelijk om enkele takken die over ons dak hangen te slepen ook af te snoeien, evenals de tak die in onze elektriciteitsverbinding hangt. Klinkt wel logisch volgens de buren, dus zij zijn akkoord.

Nu kom ik daarnet thuis, de snoeier is aan het werk maar laat de takken over ons dak en onze aansluiting hangen. Ik spreek hem hier vriendelijk over aan, blijkt dat hij de opdracht van de eigenaresse gekregen heeft om alléén de straatkant te snoeien en niet de takken die over ons dak en in onze aansluiting hangen... *zucht*

Mag ik die boom zelf laten snoeien? Wie draait er op voor die snoeikosten?

Ter info: boom stond er toen wij er zijn komen wonen maar is nooit onderhouden geweest. Ik heb géén idee hoe de eigenaresse te bereiken... Info die ik heb, komt van het immokantoor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 07 jul 2014 13:57

U schrijft aan het immokantoor.

Schriftelijk (liefst aangetekend) de overhangende takken melden en haar verzoeken te snoeien of de opdracht hiertoe te geven conform de wetgeving in het veldwetboek. Dat u bij gebrek aan bevestiging en gelet op het risico dat zelf snoeien van takken die over een dak en tussen eleitriciteitskabels hangen met zich meebrengt u haar verzoekt hiervoor binnen de de dertig dagen na kennisname een professional voor aan te stellen en u de datum te laten weten waarop deze zal langskomen. Dat u bij gebrek aan antwoord verplicht zal zijn het lokale vredegerecht in te schakelen. Dat u beseft dat in een dergelijk geval gelet haar wonen in het buitenland de kosten van een geding en dagvaardingen hoog kunnen oplopen en u hoopt dit op deze wijze te kunnen voorkomen.

U sluit af met "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#3 , 07 jul 2014 14:17

Bedankt! Ik ga deze avond werk maken van de brief. Ondertussen heb ik de huurburen nog eens gezien, zij gingen het telefonisch melden aan de dame in kwestie.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”