Recht als eigenaar van appartement

mdevocht
Topic Starter
Berichten: 1

Recht als eigenaar van appartement

#1 , 06 jul 2014 12:01

Ivm met kortelings uit te voeren herstelwerken aan het sanitair in mijn kavel, moet (dit kan niet anders in het gebouw) de toevoerkraan van het water afgesloten worden. De syndicus weigert echter mij - na ettelijke e-mails - te informeren over waar die kraan zich bevindt?Heb ik als eigenaar/bewoner niet het recht op dergelijke informatie ?Wat kan ik doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 jul 2014 12:10

Ivm met kortelings uit te voeren herstelwerken aan het sanitair in mijn kavel, moet (dit kan niet anders in het gebouw) de toevoerkraan van het water afgesloten worden. De syndicus weigert echter mij - na ettelijke e-mails - te informeren over waar die kraan zich bevindt?Heb ik als eigenaar/bewoner niet het recht op dergelijke informatie ?Wat kan ik doen ?
Weet u de toevoerkraan van uw appartement niet staan? Elk appartement moet toch apart afgesloten kunnen worden van de watertoevoer?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 jul 2014 14:12

Heb jij een eigen meter van de watermaatschappij? Vergelijk dan het meternummer op uw factuur met dat op de meter.
Indien een meter van een maatschappij (Ista-Caloribel of andere) staat daar gewoonlijk toch een aanmerking op voor welke appartement deze meter dienstig is. Dikwijls staat op uw afrekening die he via de syndicus ontvangt, of het opnameblad een meternummer. Vergelijk dat, en maak dan zelf een aantekening op uw meter zodat je hem later nog kan terug vinden..

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 06 jul 2014 15:03

Zeker dat de herstelling niet kan gebeuren zonder de hoofdkraan af te sluiten? Bij afstoppen van leidingen onder druk geldt vaak ‘onbekend maakt onbemind. Vraag aan de klusjesman of hij niet een andere oplossing heeft. Pijpvriezen, flow-stoppen, hottappen. Zo moet hij het gebouw niet nodeloos zonder drinkwater zetten.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 06 jul 2014 16:22

Bij een plotse leidingbreuk in het gebouw komt de syndicus dan ook o 2 uur 's nachts de kraan afsluiten?
Weten de andere eigenaars de kraan niet staan?

Weet Waterlink de hoofdkraan niet staan -meestal in kelder.

Ik zou de syndicus aanmanen mij binnen de X dagen na ontvangst deze info te bezorgen ( mocht bovenstaande niet helpen) en dat u hem anders voor de vrederechter zal dagen mits schadevergoeding van € Y per dag vertraging en de schadekosten voor uitstel en schade aan uw appartement.
Daarbij het onprofessioneel gedrag van de syndicus aan de kaak stellen in de volgende AV van het appartementsgebouw - dat punt dus ook direct op de agenda laten plaatsen.
Syndicus kan een agendapunt NIET weigeren om op de agenda te zetten.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 jul 2014 17:05

De hoofdtoevoerkraan is gewoonlijk VOOR de watermeter geplaatst en is blauw van kleur. Dus, als je de watermeter weet staan, kan je ook de hoofdkraan vinden.
Als het een kraan is die het hele gebouw bedient, best even vooraf alle andere bewoners verwittigen, mondelings, of een briefje in hun bus.
Een loodgieter weet deze kraan wel te vinden. Staat gewoonlijk in de kelder aan de kant van de voorgevel. Zeer dikwijls, maar niet altijd, staat hier ook juist voor in de stoep nog een 2de hoofdafsluitkraan voor de maatschappij zelf

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”