Mijn buur houd duiven...

Fabienne Dedeckere
Topic Starter
Berichten: 2

Mijn buur houd duiven...

#1 , 02 jul 2014 15:26

Ja daar hoor je het al, onze buur 2 huizen van bij ons, kocht zo'n romantisch klein duivenhokje op voet, (altijd open) 40cm op 40 cm.
Ja, in het begin vond ik het zijn charmes hebben...
Twee koppeltjes kocht hij 2 bruine, 1 paarse en 1witte duif.
Nu 4 jaar verder is het allemaal uit de hand aan het lopen. Hij had een eerste communie en er kwam een tuinman, grote palmbomen, veel tralalie... en ja, daar paste natuurlijk het romantische bekakte huisje niet meer in hé.
Dat ging weg, maar de ondertussen 20 tal, als het niet meer is, duiven vliegen hier in het rond bedelend om eten.
bij mijn buurvrouw bekakken ze de 4 bovenste vensterbanken, maken een nest in de dakgoot, op een vensterbank,...
wat kan je daar nu nog aan doen?
ik tennis ze van mijn dak zo hoog ik kan over de nok heen...
Ik heb wel 38 zonnepanelen liggen die, hoe kan je het raden redelijk vuil zijn.
rond 8 augustus komt een firma ze reinigen.
180 euro.
Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 02 jul 2014 15:48

Dus hij heeft niet verder naar de duiven omgezien?
Mogelijk
Duiven zeker niet voederen
- Hem wijzen op feit dat het zijn duiven zijn... best samen met buren.
- Gemeente vragen om duiven te komen wegvangen.
- Waar duiven opzitten pinnen zetten. Wij hebben dat opgelost met gewoon opengeknipt kippengaas en dan in V vorm geplooid. Ligt op al onze raamdorpels - allen dakranden ( ook bij buur) en op al onze zonnepanelen..
Een persoon die steeds eten kwam strooien op pleintje voor huis - gesprek mee gehad gezien dat niet hielp - buurtbemiddeling ingeschakeld en gezien dat ook nog niet hielp GAS - ambtenaren ingeschakeld en politie. Volgens persoon had ze toestemming om duiven te voederen ( wat in onze gemeente TOTAAL verboden is).
Nu nog een 10 duiven ipv de bijna honderd die hier twee maand geleden zaten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jul 2014 14:09

ik tennis ze van mijn dak zo hoog ik kan over de nok heen...
dat zou ik niet doen, gezien dit dierenmishandeling is.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 03 jul 2014 15:59

Nu nog een 10 duiven ipv de bijna honderd die hier twee maand geleden zaten.
dus de 90 andere zijn ofwel andere mensen gaan lastigvallen, ofwel langzaam verhongerd?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 03 jul 2014 16:15

Het is niet toegelaten om duiven te voederen op de openbare weg of openbaar domein.
Dame mag gerust in haar tuin of terras elke dag een kilo of vijf zaden gooien dat is haar zaak.

PS wij hebben vogelkastjes hangen en voederen ook vogels in onze tuin.

De kern van de duiven is gevormd door een dertigtal duiven van een duivenliefhebber die ze net voor zijn dood heeft 'vrijgelaten' met vermoedelijk de vraag aan zijn toenmalige buurvrouw om voor de duiven te zorgen.

Blijkbaar zitten er nu in een aantal officiële gebouwen roofvogels die er nu mee voor zorgen dat vooral de duivenpopulatie wat beter onder controle blijft.
Houtduiven zijn niet direct inheemse dieren - net zomin als geringde duiven en hun nakomelingen.

tira00
Berichten: 929

#6 , 04 jul 2014 09:29


PS wij hebben vogelkastjes hangen en voederen ook vogels in onze tuin.
.
En duiven zijn natuurlijk geen vogels......
Selectieve dierenliefde wordt zoiets genoemd.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 04 jul 2014 11:12

Er is een hemelsbreed verschil tussen 20 mussen, 8 mezen en 4 merels in je tuin of 30 duiven op je dak en aanverwanten die hun drek overal deponeren en de hele dag naar elkaar zitten te roepen. De ene is natuur, de andere zijn op een onverantwoorde wijze achtergelaten huisdieren die de omgeving tot overlast dienen. Dus ja er is wel degelijk een verschil!

tira00
Berichten: 929

#8 , 04 jul 2014 13:22

Ze laten allemaal hun poep vallen.

Vogelopvangcentra's kunnen misschien raad geven voor een diervriendelijke oplossing.

StefanV
Berichten: 12

#9 , 04 jul 2014 16:02


PS wij hebben vogelkastjes hangen en voederen ook vogels in onze tuin.
.
En duiven zijn natuurlijk geen vogels......
Selectieve dierenliefde wordt zoiets genoemd.
Vrees dat jij de dingen niet meer echt in perspectief ziet.
Een horde kunstmatig aangetrokken ratten met vleugels die alles onderk*kken of wilde vogels die in hun habitat zitten.

Typisch geval van een gebrek aan respect voor je buren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”