verkiezing nieuw lid RME

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

verkiezing nieuw lid RME

#1 , 29 jun 2014 22:38

die bestaat bestond/bestaat uit drie leden, waarvan er een ontslag neemt.

op de dagorde " verkiezing nieuw lid ", en wordt één kandidaat voorgedragen, nieuwe kandidaturen worden niet eens gevraagd.

Ik herinner me op dit forum gelezen te hebben dat dit niet kan, maar dat dan een nieuwe verkiezing moet gebeuren van de drie plaatsen.

Het is de bedoeling ( van de syndicus en zijn RME) van de verkiezing van de nieuwe raad van mede-eigendom in 2015 in duur te doen samenvallen met de duur van zijn mandaat ( 3 jaar ), gelet op de goede samenwerking tussen beide organen van de Vereniging

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 30 jun 2014 11:00

Indien men de appartementswet juist interpreteert, vermoed ik dat de herverkiezing verplicht jaarlijks dient te gebeuren =
- voor de Syndicus
- voor de Raad van Mede-eigendom
- voor de Commissaris van de Rekeningen

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 30 jun 2014 13:12

Indien men de appartementswet juist interpreteert, vermoed ik dat de herverkiezing verplicht jaarlijks dient te gebeuren =
- voor de Syndicus
- voor de Raad van Mede-eigendom
- voor de Commissaris van de Rekeningen
1. Syndicus: mandaat duur bepaald door de AV, met een wettelijke maximum van drie jaar
2. Lid van de raad van mede-eigendom: mandaat duur bepaald door de statuten of de AV, zonder enige beperking van duur
3. Commissaris van de rekeningen voor het jaar X: geen mandaatduur, maar wel resultaatsverbintenis (verslag opstellen over de inventaris van de VME van het jaar X). Inhoud van zijn opdracht te bepalen door de statuten.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 30 jun 2014 21:37

Logisch lijkt me de praktijk in onze VME : telkens aanstelling voor 1 jaar. Ieder jaar evaluatie en kwijting. Uiteraard kunnen dezelfde personen zich opnieuw kandidaat stellen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 01 jul 2014 05:19

Art. 577-4/1 BW
… Hij kan, elke andere opdracht of delegatie krijgen, zo de algemene vergadering daar met een meerderheid van drie vierde van de stemmen toe beslist, behoudens de bij de wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of delegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar. …

Beperkte en zeer specifieke mandaten voor uitdrukkelijk vermelde handelingen kunnen toegekend worden voor een duur van maximaal één jaar.

Zo die langer duren dan één jaar dient volgens mij bijvoorbeeld het volgende scenario gevolgd (Fictief Vb voor JAV 2014):

1. Circa 6 maand voor JAV 2014: eerste omstandig halfjaarlijks verslag over de uitoefening van zijn taak door de RvME 2013-2014
2. Met uitnodiging voor JAV 2014: tweede semestrieel verslag
3. JAV 2014
a. punt 11 – einde mandaat (wettelijk & bijkomend mandaat gegeven door JAV 2013) en ontlasting vijf leden RvME 2013-2014 – 50%+1 meerderheid – stemming per lid
b. punt 12 – aanpassing statuten - verhoging aantal leden van de RvME van vijf naar zes – mandaat aan de syndicus voor het opstellen van een authentieke akte bij notaris X - begrotingsraming reservekapitaal 2014 = 1200 EUR – 3/4 meerderheid (Art. 577-7 §1. 1° a) BW).
c. punt 13 – verkiezing van zes leden van de RvME 2014-2015 – één stemming per functie – 50%+1 - acht kandidaten A, B, C, D, E, G, H, I ingediend bij de syndicus in toepassing van artikel 22 van het reglement van mede-eigendom minstens drie weken voor de statutaire periode van de JAV.
d. punt 14 – toekennen van een expliciet mandaat aan de raad van mede-eigendom 2014-2015 ten einde bepaalde handelingen uit te voeren onder de voorwaarden vermeld in artikel 24 van het reglement van mede-eigendom van 2012 – de lijst van de voorgestelde handelingen en hun individuele mandaatduur (maximum 12 maand) is vermeld in het voorstel van resolutie N° 8, gevoegd bij de uitnodiging - begrotingsraming 2014 = 0 EUR– één stemming per specifiek mandaat - meerderheid van 3/4

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”