Haag

gertclaesen
Topic Starter
Berichten: 2

Haag

#1 , 29 jun 2014 15:35

Beste

Ik heb aan mijn buurman gevraagd of hij zijn haag wou snoeien. Of dat ik dat zelf mocht doen indien het voor hem te moeilijk was. Nu heeft hij mij als antwoord gegeven dat ik de haag enkel verticaal mag snoeien maar niet horizontaal. Zijn haag is ondertussen 7 à 8 meter hoog schat ik. Nu deze haag is gelegen tussen mijn weide en zijn eigendom. Hij is landbouwer. Heeft een landbouwer het recht om zijn haag zo hoog te laten worden? Of heeft hij verplichtingen om zijn haag zo hoog te laten worden(kwestie milieu)? Kan iemand mij hier bij helpen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel
Berichten: 627

#2 , 29 jun 2014 20:47

Weet je wel zeker dat die haag zo hoog is ? De kroonlijst van een gewone woning (1 verdiep) is +/- 6 m. (om je een idee te geven wat 6 meter is, laat staan een haag van 7-8 meter)
Dat is enorme haag hoor, eigenlijk zijn het al bomen, en nee, dat kan dus niet. daar zijn regels voor om de buur het niet lastig te maken. Al zeker als die op zijn grond staat en niet op de grens.

erasmus
Berichten: 22

#3 , 29 jun 2014 23:24

Ik heb een tijd geleden in het stadhuis van Tienen info gevraagd over hagen. De wetgeving wordt in het veldwetshandboek beschreven

Een haag gepland op de scheiding kan maximum 2.5 meter hoog worden. Je kunt de haag toppen zonder toelating te vragen omdat onderhoud is.
Een haag gepland op 0.5 meter tot 2 meter van de scheiding is uw buur verplicht de haag te onderhouden (zijn kant en uwe) max hoogte 2.5 meter.
Verder dan 2 meter kan u niets zeggen.

site met het veldwetboek
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn het coniferen die uw haag vormen?

Altijd eerst de vriendelijke manier proberen !!!
Laatst gewijzigd door erasmus op 30 jun 2014 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 jun 2014 09:40

Lees het gemeentelijk politiereglement eens na. Dat bevat doorgaans de bepaalde hoogtes. Anders dien je terug te vallen op het Veldwetboek.

gertclaesen
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 05 jul 2014 12:15

De hoogte zal niet veel minder zijn dan een huis van 1 verdiep hoog. Het gaat hier om haagbeuk die ondertussen al is uitgegroeid tot een haag van bomen. Patjebrussel bedoel je dat als het bomen geworden zijn dat ze dan niet meer gesnoeid mogen worden? Wat is de definitie van een boom?
Vandebos, het politiereglement zou ik dat zo mogen inkijken? Of is het genoeg om even naar de politie te stappen en dit probleem uit te leggen.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 05 jul 2014 12:58

Beter op de griffie van het vredegerecht of dienst ruimtelijke ordening van de gemeente/stad. Ik betwijfel of het politiereglement de wettelijke afstanden bevat. Als de haag op de juiste afstand is aangeplant - en die kan erg verschillend zijn per gemeente (tussen 80 cm en 2 meter voor hoogstammen/hoge hagen) - en er zijn verder geen andere beperkingen opgelegd door bv. een BPA, dan is er geen limiet op de hoogte van de haag. En volstaat het dat de overhangende begroeiing wordt gesnoeid tot net tegen de perceelsgrens. Dan rest mogelijk alleen nog Artikel 544 B.W. (burenhinder), maar dat is een kwestie van interpretatie.
Ik ken de eigenaar van een tuin met sparren die ondertussen de hoogte van 15 m hebben bereikt, op de wettelijke afstand zijn aangeplant, waar de buur teruggefloten werd door de Vrederechter en niets moest snoeien noch rooien.

erasmus
Berichten: 22

#7 , 05 jul 2014 16:13

Misschien denkt die buur omdat die "bomenhaag" al een leeftijd ze niet verwijderd moeten worden. Een boom ouder dan 30 jaar moet een kapvergunning aangevraagd worden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 05 jul 2014 16:35

[quote="gertclaesen"Wat is de definitie van een boom?[/quote]

Een boom heeft één stam een een kruin (takken die vertrekken van de stam en de bladeren dragen).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”