Bijkomende hinderende erfdienstbaarheid weigeren.

Fentenaar
Topic Starter
Berichten: 2

Bijkomende hinderende erfdienstbaarheid weigeren.

#1 , 28 jun 2014 15:30

Ons huis gelegen achter de tuinen van rijhuizen is enkel toegankelijk via een erfdienstbaarheid van een onderdoorgang 80cm tussen twee rijhuizen. Mijn rechter buur heeft ook erfdienstbaarheid om in het midden van de gang naar zijn tuin te gaan. Nu wil mijn linkerbuur een tuintje bijkopen van een achterliggend terrein waar ook 'onze' doorgang toebehoort en ze willen dan met hun fietsen via 'onze' gang en voorbij onze voordeur naar hun tuin. De gang zou dus volledig vrij moeten blijven terwijl wij het stuk tussen de tuindeur van de linkerbuur en onze voordeur nu gebruiken om onze fietsen te stallen gezien we geen gevel hebben aan de straat. Die gang (met onze bel en brievenbus in de deur) is nochtans ons adres en wij hebben deuren en betegeling vernieuwd nog voor beide buren er kwamen wonen wegens vervallen.. Kunnen wij ergens terecht om dit tegen te houden of eisen aan ons te verkopen of de extra erfdienstbaarheid weigeren? De eigenaar/projectontwikkelaar heeft die doorgang niet nodig, is in 20 jaar ook niet gebruikt door de vorige eigenaar. Er is mogelijkheid voor de linkerbuur om met een deur rechtstreeks toegang te hebben van langs achter naar zijn tuin als de verkoper/projectontwikkelaar dat wil. Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 jun 2014 17:45

als ik het verhaal goed begrijp geniet je van de dienstbaarheid over een paadje (recht van doorgang) om tot aan je woning te kunnen geraken. Dat paadje is - denk ik - dus niet van jou? Maar van wie dan wel: dat is de hamvraag. Alleen die eigenaar kan de verzwaring van de erfdienstbaarheid eventueel verhinderen. Maar in elk geval: de weg moet vrijblijven: dat jij er nu je fietsen stalt is ook niet echt ok.
En indien dit een openbaar pad is, kan je echt niet verhinderen dat een nieuwe eigenaar dat pad gebruikt.

Fentenaar
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 jun 2014 18:20

Dank voor antwoord. De doorgang hoort bij het achterliggend terrein(privé) maar de doorgang naar dat terrein(met veel andere toegang) is al 20+ jaar afgesloten. Mijn fietsen stal ik enkel in het stuk waar enkel ik door moet dus is geen probleem nu want voorbij de rechterbuur zijn deur dus.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”