Toegang tot prive garage, meters van buren

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

Toegang tot prive garage, meters van buren

#1 , 19 jun 2014 01:33

Ik heb net een appartement gekocht op het 1e verdiep (een pand met 3 appartementen). In het gebouw is maar 1 garage aanwezig en deze behoort tot mijn privatieve eigendom.
Nu hangen de meters van gas, elektriciteit in mijn garage + gemeenschappelijke stookoliebrander (die in de nabije toekomst wel buiten dienst zal gesteld worden, daar er al 2/3 appartementen gaan overschakelen op eigen CV op gas).
In de basisakte staat dat de mede-eigenaars recht en toegang hebben tot de garage om aan de brander te kunnen of om de meterstanden op te nemen.

Is het mij toegestaan om deze garage volledig op slot te doen? Er is een deur naar de gang vanuit de garage.
Deze garage gaat voornamelijk gebruikt worden om werkmateriaal van mij in te plaatsen en ik heb niet graag dat deze "open en bloot" beschikbaar is.
Ik wil natuurlijk niet de ambetante buur gaan uithangen en ik zou de buren dus de toegang geven indien ze aan de meters of branderruimte moeten zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 jun 2014 09:46

Zij moeten ten allen tijde toegang hebben tot de meters en brander. Niet dat dit wil zeggen dat u hen een sleutel moet geven, maar in dringende situaties moet u zorgen dat ze snel binnen kunnen.
Misschien een reservesleutel ergens in een bakje hangen, waarbij men in dringende gevallen het glas moet breken?

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 19 jun 2014 22:19

Of meters verplaatsen naar een gemeenschappelijke ruimte.
Staat in de akte dat er een erfdienstbaarheid is op die garage nl. door die meters/ketel?
Anders dienst de AV op kosten van de gemeenschap die meters te laten verplaatsen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”