buren

els1981
Topic Starter
Berichten: 3

buren

#1 , 18 jun 2014 17:22

Weet niet goed waar ik mijn vraag moet posten,daarom hier maar berichtje.
Hebben al hele tijd problemen met onze buren,zelfs al voor de rechtbank geweest zonder resultaat.
Nu maken zij te pas en te onpas foto's van ons als we buitenkomen,mag dit zomaar? Ze hebben ook een camera hangen waar ik zeker van ben dat ze onze eigendom filmen ,maar kan dit niet bewijzen ,kan ik daar dan iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 18 jun 2014 17:49

Als die camera op uw eigendom is gericht mag dit zeker niet. Waar hangen die camera's?
Foto's nemen ...waar doen ze dat terwijl u op het openbaar domein bent of op uw privaat domein.
Waarover ging de rechtszaak en bij welke rechtbank?

els1981
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 jun 2014 18:51

Camera's hangen aan zijn zijgevel,maar filmen ook onze eigendom, het is een gezamelijke inrit,daarover ging ook de rechtszaak,hij zei dat de hele inrit van hem was en wou ons niet meer door laten. Was op het vredegerecht in zoutleeuw. Is uitgesproken dat we niet op mekaars grond mogen komen,dus moeten wij een stukje van onze living afbreken (is een erker). Daar hebben we nu een aanvraag voor ingediend en wachten nu op de vergunning. Maar hij blijft ons treiteren en uitlokken,is echt geen leven zo.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 18 jun 2014 19:06

Buur mag niets filmen op uw eigendom.
Heeft de buur een toelating van de privacy commissie/gemeente?

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7298,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... abewaking/" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's nemen mag indien deze genomen zijn zonder uw privacy te schenden gebruiken zeker niet.
Niets belet u hen te fotograferen op het ogenblik dat zij een foto nemen.

Eens gaan praten met uw wijkpolitie best eerst met teammanager of teamleider.
Deze kunnen ook controleren of de camera's een inbreuk vormen.
Neem zeker het vonnis vrederechter mee.
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

els1981
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 jun 2014 21:42

Denk niet dat hij ergens toestemming voor heeft,wijkagent weet zelf niet goed hoe de wet in elkaar zit ivm camera's.
Heb email gestuurd naar privacycomissie of ik er iets kan tegen doen. Mercikes voor de info.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 18 jun 2014 23:39

Wijkagent mogelijk niet maar zijn teamleider (hoofdinspecteur) of zijn teammanager (commissaris) vermoedelijk wel.
in grote lokale politiezones (vb Antwerpen) heeft men een trouwens een juridische dienst MET echte juristen - trouwens wetgeving rond camera's en privacy moet daar zeker gekend zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”