prive erfdienstbaarheidsweg

ddn
Topic Starter
Berichten: 2

prive erfdienstbaarheidsweg

#1 , 02 aug 2007 15:08

beste,

we zijn aan het bouwen op een perceel grond dat reeds bijna 100 jaar familie eigendom is. Naast ons perceel loopt een prive erfdienstbaarheidsweg van een bepaalde breedte naar de achterliggende akkers, bossen en weilanden. Een 5-tal link en 5-tal rechts achter ons.

De omheining die er stond hebben we afgebroken en een nieuwe in de plaats gezet.
De eigenaars van een stuk weiland beweren nu dat ze hun weiland niet meer kunnen bereiken daar de weg te smal geworden is. (nu een dreigende omheining van 1.80 hoog, voorheen 1 meter hoog en niemand om naar om te kijken als er tegen gereden zou worden)

De breedte die ik van mijn perceel moet afstaan voor de weg staat nu ter discutie. Bestaan er, zoja welke, wettelijke bepalingen zijn er om de afstand te bepalen van een erfdienstbaarheidsweg?

Ik weet dat ik die afstand zou moeten terugvinden in de aankoopakte en dergelijke maar zit ondertussen al te wachten op een akte van in 1921...

heeft er iemand hier een idee over?

alvast reuzebedankt
grz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2007 15:37

Er bestaan geen wettelijke afstanden.

Als het een conventionele erfdienstbaarheid is moet de afstand terug te vinden zijn in de aankoopakte of de akte van vestiging van erfdienstbaarheid.

Voor een buurtweg die opgenomen is in de Atlas der Buurtwegen, is de breedte vermeld in de Atlas.

scorpioen

ddn
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 02 aug 2007 15:44

tot aan de akte van aankoop van mijn overgrootouders, teruggaand in de tijd, staat er nergens een verwijzing naar de breedte die ik moet hanteren.

Moet ik dan nog verder terug gaan in de tijd? En de aktes gaan opzoeken en opvragen bij de notarissen.

Het is geen buurtweg, hij staat niet in de Atlas der Buurtwegen, dankzij jullie forum was ik daar al gaan zoeken :wink:

Ook de kadastrale gegevens bieden geen oplossing, het is een prive erfdienstbaarheidsweg.

Stel dat dit een zaak wordt voor de vrederechter, zou hij dan hetzelfde oordelen? Opzoeken in de notariele aktes.

grtz

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2007 18:15

De eigenaar van het lijdend erf (=die de weg wil gebruiken) moet bewijzen dat hij over een recht van overgang beschikt. Vraag hem naar zijn titel.

scorpioen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”