Moet een syndicus geld van de blokpolis doorsturen?

IngeNajib
Topic Starter
Berichten: 6

Moet een syndicus geld van de blokpolis doorsturen?

#1 , 03 jun 2014 22:36

Gedurende een aantal maanden hebben wij een probleem met de syndicus. Door de fout van een onderbuur was er een opstopping in de afvoerleiding ontstaan. Ik heb mijn persoonlijke verzekering aangesproken om dit op te lossen. Toen de opstopping verholpen was is er een lekdetectie gekomen, waarbij meerdere lekken vastgesteld werden aan de gemeenschappelijke afvoerleiding. Vanaf dit moment werd de blokpolis ingeschakeld via de syndicus. Er waren 3 betrokken partijen: de onderburen, de gemeenschappelijke delen en wij (met gevolg(water)schade in verschillende kasten).
Wij hebben een bestek laten maken door een firma en dit bestek werd volledig goedgekeurd door de verzekering. De verzekering heeft het geld gestort op de rekening van mede-eigenaars (zoals moet).
De verzekering zelf zei ook tegen ons dat het aan de syndicus is om door te storten aan de betrokken partijen. Dit wilde de syndicus niet doen.

Hij had zelfs al de kasten van mijn keuken besteld bij de firma waar ik bestek had laten maken en die alles zou herstellen. Dit alles zonder ons medeweten. Toen we lieten weten dat we de keuken zouden laten herstellen door een andere firma kregen we te horen dat het te laat was want dat de kasten al besteld waren... We hebben dit gelukkig stop kunnen zetten.

Nu is de afvoerleiding hersteld, maar zitten wij nog met een half uitgebroken keuken omdat de syndicus weigert ons het bedrag door te storten. Eerst zei hij dat het gevolgschade is en dat hij daar voor verantwoordelijk is, nu zegt hij dat de keuken een vast onderdeel van het gebouw is.

Dat kan allemaal zo zijn, maar ik ben eigenaar en ik vind het niet meer dan normaal dat wij het geld van de verzekering doorgestort krijgen om zo onze eigen keuken te herstellen. Zelfs al beslissen wij om onze keuken zo te laten, dan nog hebben wij recht op dit geld dachten wij.

Kan iemand mij hier verdere raad bij geven? Klopt het dat de syndicus ons het goedgekeurde verzekeringsgeld moet doorstorten of mag hij dit zelf houden op de rekening van de verenigde eigenaars?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 jun 2014 23:03

Als ik het goed begrijp en het essentiële samenvat:

1. U hebt schade aan uw keukenkasten ingevolge waterlekken.
2. Die lekken situeerden zich in de gemene delen van het gebouw.
3. De blokpolis komt tussen voor de herstelkosten van de lekken + voor uw schade.
4. De bedragen zijn intussen probleemloos uitgekeerd en staan op de rekening van de Vereniging van Mede-Eigenaars (mag niet op rekening van syndicus zelf, dat zou fraude/diefstal zijn)
5. Syndicus weigert het bedrag op uw rekening over te schrijven, bedrag dat de gevolgschade aan uw privatief moet dekken.

Argumenten syndicus:

1. Zegt dat het gevolgschade is (tja wat anders?) en dat de keuken deel uitmaakt van het gebouw. Dat klopt allebei en dat is nu juist DE reden om als de bliksem het bedrag aan u te storten.
2. Syndicus wil zich moeien met de herstelling van de schade in uw appartement. Daartoe heeft hij geen enkel recht.

Oplossing:

Aangezien de schade werd veroorzaakt door lekken in een gemeenschappelijke buis hebt u een schadeclaim op de Vereniging van Mede-Eigenaars.
U schrijft een aangetekende brief naar de syndicus in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de VME waarin u de VME in gebreke stelt voor het niet vergoeden van de schade aan uw keuken. U geeft hem twee weken om het geld te storten en deelt hem mee dat u daarna het dossier voor de vrederechter brengt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

IngeNajib
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 03 jun 2014 23:23

Wat u hierboven zegt is goed samengevat. Wij hebben hem reeds in gebreke gesteld met de hulp van een advocaat. de eerste keer werd de vraag tot betaling aan ons geweigerd door de syndicus omdat het gevolgschade zou zijn, daarbij heeft de advocaat geprotesteerd, met de vraag onverwijld over te gaan tot betaling, hier kregen wij weer het negatieve antwoord op dat het zijn verantwoordelijkheid is en dat de keuken een vast deel van het gebouw is. Ik mag van hem een offerte binnenbrengen en hiervoor zou hij dan een voorschot betalen... Maar er is een bedrag goedgekeurd dus wij snappen niet waarom wij dan nog eens een offerte zouden moeten binnen doen.

Doordat hij steeds weigert te betalen ben ik beginnen twijfelen. Alhoewel ik het logisch vind dat het bedrag ons toebehoort. Wij beginnen te denken dat hij het geld niet meer heeft.

Normaal moet het geld op de rekening van de verenigde mede-eigenaars staan, maar daar hebben wij geen zicht op...
Alles verloopt ook via e-mail omdat onze syndicus niet in België woont.

Dus een volgende stap zou vrederechter zijn? Maar dan moeten wij wel zeker zijn dat wij gelijk hebben...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 jun 2014 23:28

Blijkbaar hebt u een twijfelaar als advocaat genomen.....
Jullie wonen toch wel in België?
In NL is de wet op de mede-eigendom anders, vandaar.....

U hebt recht op het volledige bedrag van de schadevergoeding die is vastgesteld door de schadeexpert.
Geen twijfel mogelijk!

Wij beginnen te denken dat hij het geld niet meer heeft.
Vraag aan jullie Commissaris van de Rekeningen dat hij nakijkt waar het geld zich bevindt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

IngeNajib
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 03 jun 2014 23:36

Ja hoor wij wonen zeker in België.
Nee de advocate heeft bij de ingebrekestelling gezegd dat hij moet betalen. Maar hij weigert.
Misschien een domme vraag maar wie/wat is de Commissaris van de Rekeningen?

IngeNajib
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 03 jun 2014 23:39

De syndicus had trouwens al voorschotten betaald aan de firma die de afvoer zou herstellen, zo ook voor onze kasten. Maar wat hij een voorschot noemt komt niet overeen met onze definitie van voorschot: hij heeft (buiten 100€) het hele bedrag dat ons toehoorde gestort als voorschot.
De firma zou dit terug gestort hebben op de rekening van de eigenaars, maar syndicus beweert een maand later dat hij dit nog niet terug gehad heeft

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 03 jun 2014 23:43

Ja hoor wij wonen zeker in België.
Nee de advocate heeft bij de ingebrekestelling gezegd dat hij moet betalen. Maar hij weigert.
Misschien een domme vraag maar wie/wat is de Commissaris van de Rekeningen?
Elke Vereniging van Medeeigenaars moet verplicht zo iemand aanstellen.
Zijn taak is oa situaties zoals degene die jullie nu meemaken aan het licht te brengen en aan de orde te stellen door het als malversatie van de syndicus bekend te maken aan alle mede-eigenaars.
Ik heb de indruk dat jullie syndicus volledig in de illegaliteit werkt.
Hebben jullie al eens een Algemene Vergadering gehad. Syndicus moet die minstens éénmaal per jaar bijeenroepen.
Legt de syndicus jaarlijks een balans voor?
Heeft jullie Vereniging van Mede-eigenaars het verplichte ondernemingnummer? Ingeschreven in de kruispuntbank? Enz. Enz?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 03 jun 2014 23:45

De syndicus had trouwens al voorschotten betaald aan de firma die de afvoer zou herstellen, zo ook voor onze kasten. Maar wat hij een voorschot noemt komt niet overeen met onze definitie van voorschot: hij heeft (buiten 100€) het hele bedrag dat ons toehoorde gestort als voorschot.
De firma zou dit terug gestort hebben op de rekening van de eigenaars, maar syndicus beweert een maand later dat hij dit nog niet terug gehad heeft
Blijkbaar heeft hij het geld verkwanseld. Die kasten bestellen is jullie taak en verantwoordelijkheid. Hij heeft daar niets in te zien.

Enkel die gemeenschappelijk afvoer was zijn verantwoordelijkheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

IngeNajib
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 03 jun 2014 23:58

Vergadering is soms om het jaar, soms om de 2 jaar. Vorige keer heb ik hier zelf om gevraagd. Dingen die stuk zijn in de gemeenschappelijke delen worden niet of met veel vertraging hersteld.
Balans krijgen we, maar geen rekeningen of facturen. Van ondernemingsnummer en kruispuntbank weet ik niets.
Er is wel een hulpsyndicus die is aangesteld door syndicus om alles hier in België wat op te volgen. Deze hulpsyndicus is eigenares van een verhuurd appartement.
Ik moest tot voor kort nog een som betalen van een lek die in de kelder aan de gemeesch. leiding hersteld was. Ik wou die eigenlijk niet betalen omdat ik er nooit een factuur van zag en ik het bedrag nogal hoog vond voor hetgeen er hersteld was. Maar als ik het bedrag niet zou betalen dan zou de syndicus niet met de werken van de afvoerleiding laten beginnen... Pure chantage.

Er zijn vooraf een deel kwade mails aan vooraf gegaan waarin ik door hem een leugenaar genoemd werd en ik 'act als een duvel in een wijwatervat'. Ook heeft hij de laatste mails tussen hem en mij naar andere mede-eigenaars gestuurd om me in een slecht daglicht te stellen.

Maar hoofdprobleem is nu dat geld van de verzekering zodat wij onze keuken kunnen doen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 04 jun 2014 00:04

Volledig illegaal dus.....een "hulpsyndicus" dat is iets dat wettelijk niet kan......
U zult de druk op hem moeten opvoeren.
Nogmaals laatste herinnering sturen + dreigen dat u hem zal aangeven bij de Belgische beroepsvereniging van syndici wegens illegaal uitoefenen van de functie.
http://www.biv.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

IngeNajib
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 04 jun 2014 00:11

Bedankt voor uw raad. Ik vrees wel dat we bij gebrek aan bewijs hem niet kunnen aangeven... Als hij een diploma van boekhouder heeft kan hij wel syndicus zijn dacht ik...

Maar toch bedankt voor alle raad en info. Het zal de vrederechter worden denk ik

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 04 jun 2014 00:52

Dan kan u hem nog steeds aangeven bij zijn controleorganisme.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 04 jun 2014 11:08

[
Enkel die gemeenschappelijk afvoer was zijn verantwoordelijkheid.
Je bent trouwens niet verplicht uw keuken te herstellen. Je mag het geld ontvangen en alles zo laten. Daar heeft de syndicus geen uitstaans mee.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 04 jun 2014 12:08

Uw raadsman de syndicus een laatste schrijven zenden dat bij gebrek aan het vrijgeven van de som binnen de 72 uur na kennisname u verplicht zal zijn de zaak voor de rechtbank te brengen.

mocht het tot een geding komen zou ik tevens overwegen om de vrederechter te verzoeken, gelet op de gebrekkige uitvoering van zijn taak ( geen jaarlijkse vergadering, geen aanstelling CR, niet opvolgen gebreken en reparaties gebrekige delen, geen overzicht van de rekening zoals bij wet vereist... zijn de eerste die ik uw post kan afleiden) een voorlopige syndicus aan te stellen om de AV een gedetailleerd overzicht te verschaffen van de financiële toestand van de mede-eigendom en een overzicht op te stellen van de punten waarop deze niet in orde is met vigerende wetgeving.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”