rechten syndicus ivm huisdier

Mariojanssens
Topic Starter
Berichten: 1

rechten syndicus ivm huisdier

#1 , 02 jun 2014 07:15

Ik heb sinds 3 maanden een hond als eigenaar van mijn appartement. Hij is nu 5 maanden oud dus hij is nu nog volop van alles aan het leren. Maar nu krijg ik klachten van de buren ivm lawaaihinder. Mijn vrouw is elke dag thuis met ons hondje maar als ik dan thuiskom van mijn werk dan blaft hij wel 2 of 3 keer. als wij gaan slapen laten we hem vrij rondlopen dus als hij dan lawaai hoort in de gemeenschappelijke gang dan blaft hij ook wel is 2 of 3 keer. het is echt niet dat hij constant ligt te blaffen. Ik heb nog 6 buren in het appartementsgebouw. Ik heb 1 buurvrouw die mijn vrouw is komen afblaffen voor de geluidsoverlast zogezegd in naam van alle buren. Ik heb een mailtje gekregen van een andere buurman die tevens syndicus is ook in naam van alle buren. Ik heb dan ineens een mailtje verstuurd dat mijn hond echt niet zoveel blaft en dat er de dag voor dat bezoekje en dat mailtje echt wel veel lawaai in de gemeenschappelijke gang was. 2 dagen later heb ik een mailtje van de syndicus gekregen dat alle bewoners zogezegd s'morgens uit de appartementen gevlugt zijn en dat er bij verder overlast de politie verwittigd word hij een aangetekend zenden gaat sturen en naar het vredegerecht gaat stappen. blijkbaar hebben ze hier ook al een vergadering over gehouden zonder mijn bijzijn. Mag de syndicus zomaar beslissen zonder av om naar het vredegerecht te stappen zonder av.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
soro
Berichten: 6

#2 , 02 jun 2014 08:18

beste, bij mijn weten (ik ben syndic voor gebouw met 3 eigenaars) moet de syndic dit ofwel OP VOORHAND als puntje voor de AV communiceren. Indien de AV nog te veraf is kan hij eenbijzondere vergadering samenroepen, maar hij moet wel ALLE eigenaars uitnodigen uiteraard. Na stemming op een vergadering heeft u 4 maanden de tijd om de beslissing aan te vechten. Politie moet de lawaaihinder ook daadwerkelijk vaststellen (lees: met eigen oren), zo niet kan er geen PV opgemaakt worden.

loeki
Berichten: 267

#3 , 02 jun 2014 08:38

Gewoon naast U neerleggen en negeren
Dit is gewoon blufpoker van die zogezegde syndicus
Staat er iets over huisdieren in het RIO?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 02 jun 2014 08:48

waarom probeer je geen anti blafband?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 02 jun 2014 10:29

beste, bij mijn weten (ik ben syndic voor gebouw met 3 eigenaars) moet de syndic dit ofwel OP VOORHAND als puntje voor de AV communiceren. Indien de AV nog te veraf is kan hij eenbijzondere vergadering samenroepen, maar hij moet wel ALLE eigenaars uitnodigen uiteraard. Na stemming op een vergadering heeft u 4 maanden de tijd om de beslissing aan te vechten. Politie moet de lawaaihinder ook daadwerkelijk vaststellen (lees: met eigen oren), zo niet kan er geen PV opgemaakt worden.
Dat is volgens mij de juridisch correcte wijze waarop de VME eventueel kan optreden.

Regelgeving (Vlaanderen): http://www.lne.be/themas/hinder-en-risi ... egelgeving

Maar persoonlijk vind het volgende Handvest van goed nabuurschap veel constructiever en socialer:
http://www.ibgebim.be/Templates/Particu ... etail=tab2
In de praktijk pas ik dat stap voor stap toe. Het vergt geduld maar het werkt. Want iedereen is vroeg of laat eens dader, maar vroeg of laat ook slachtoffer.

tira00
Berichten: 929

#6 , 02 jun 2014 13:34

Laat ze eerst maar eens "overmatig geluidsoverlast" aantonen.
Zal moeilijk zijn in jouw geval.
Nooit blafband gebruiken: is psychische mishandeling bij honden.

soro
Berichten: 6

#7 , 03 jun 2014 10:40

beste, nog een toevoeging: mogelijks staat er in de basisakte & reglement van mede-eigendom dat u ontving bij aankoop appartement een paragraaf over huisdieren. Bij ons staat er bvb gestipuleert dat huisdieren zich beperken tot honden, katte, vogels. U kan deze documenten ev. bij de hand nemen als de discussie oplaait
mvg

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”