Niet geïnformeerd over reglement van orde

mrforp
Topic Starter
Berichten: 5

Niet geïnformeerd over reglement van orde

#1 , 27 mei 2014 10:24

Ik heb een vraag. Ik ben zojuist verhuisd in een nieuw appartement welke ik huur, maar ik ben niet door de verhuurder op de hoogte gesteld over de inhoud van het reglement van orde. Het blijkt nu dat het niet toegestaan is om bloemen op mijn balkon te zetten, of buiten te eten op het balkon met een felgekleurde klapstoel. Ik ben daarover niet over geïnformeerd bij bezichtiging van het appartement, noch bij ondertekening van het contract, noch bij de overdracht van de sleutels. In het huurcontract wordt ook geen melding gemaakt van acceptatie van het reglement van orde. Op het moment dat de bloemen buiten stonden werd mij verzocht om de bloemen te verwijderen.

Ik wil wel meewerken aan het verzoek en een oplossing vinden, maar ook wil ik graag weten wat mijn rechten zijn.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 mei 2014 17:05

Die staan in uw contract .... pech voor de verhuurder.
Deze had het RIO maar moeten bijvoegen.

mrforp
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 30 mei 2014 10:27

Is het echt zo simpel?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 30 mei 2014 10:34

Die staan in uw contract .... pech voor de verhuurder.
Deze had het RIO maar moeten bijvoegen.
Het is sinds 2010 aan de syndicus om die aan jou mee te delen zodra de verhuurder aan de syndicus jouw gegevens (naam, adres) heeft doorgegeven. Ook dient de syndicus die op een zichtbare plaats uit te hangen. Lees Art. 577-9 BW erop na.

mrforp
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 30 mei 2014 10:44

Maar ben ik er ook aan gebonden? Als ik kennis had gehad van het RIO zou ik bij ondertekening nog wel een keer hebbem nagedacht voordat ik het contract had ondertekend.

De plaatsbeschrijving bevat waarschijnlijk namelijk melding (moet het nog ontvangen) van het feit dat ik het RIO heb ontvangen in een map samen met se gebruiksaanwijzingen van de keukenapparatuur.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 30 mei 2014 12:58

ik stel me toch vragen of men mag eisen dat er geen bloemen op je balkon mogen staan... tot daar aan toe dat er geen bloemabakken aan de balustrade mogen gehangen worden (veiligheid), maar bloemen/plantenbakken Op je terras? En wat met plastic planten? Mogen die dan wel? Hoe is dat geformuleerd in de teks?

grijze duif
Berichten: 24

#7 , 30 mei 2014 19:11

Niet meer dan zuurpruimappartementen. :( :( wat mankeert nu aan een plantje.

mrforp
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 30 mei 2014 19:55

In het reglement staat vermeld dat ik niet meer dan tuinmeubilair mag plaatsen, te weten stoelen en tafels. Andere objecten zijn verboden. Eveneens houdt het RIO zich het recht voor om te bepalen wat voor gordijnen ik moet gebruiken.

Vraag: ben ik gebonden aan het RIO?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 mei 2014 20:02

Persoonlijk laat ik aan mijn toekomstige huurders de volledige basisakte en reglement van inwendige orde nalezen VOOR ze tekenen.
Een kopie van het reglement maakt zelfs integraal deel uit van mijn huurovereenkomst, samen met die werkelijk nutteloze wetteksten die de regering als bijlagen eist;
Het bepalen van de kleur voor de gordijnen die aan de buitenzijde te zien zijn, kan je regelmatig vinden, en kan enkel maar de goede smaak ten goede komen. Al eens een appartementsgebouw gezien met alle kleuren van de regenboog aan de ramen? Werkelijk fraai :cry:

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 30 mei 2014 20:07

Vraag: ben ik gebonden aan het RIO?
Ja want het is een wettelijk voorzien instrument.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 31 mei 2014 22:11

Toch vind ik het ietwat oneerlijk dat de huurder het RIO pas krijgt als het huurcontract al afgesloten is. Zelfs al zijn het kleine regeltjes, ik zou er ook twee keer over nadenken als ik niet eens een pot geraniums op mijn terras mag zetten en een leuk geschilderd stoeltje. Dan is het aan mij de keuze of ik daar wil wonen.
Het is zoiets als een contract afsluiten met een poetsvrouw en dan achteraf te horen krijgen dat er geen witte schorten mogen hangen in m'n keuken omdat ze daar hysterische toevallen van krijgt. Dat weet ik ook graag vooraf :-).

mrforp
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 01 jun 2014 15:04

Dat ben ik met je eens eylis. Daarom stel ik mij de vraag hoe ver de verplichting tot opvolging van het RIO reikt in dit geval, aangezien deze regels wel degelijk een impact hebben op het woongenot, waar ik bereid voor was de afgesproken huur te betalen.

Staat de huurder hier dan echt zonder rechten in handen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 01 jun 2014 16:07

De verplichtingen van het reglement blijven onverminderd van kracht tov de mede-eigenaars en syndicus..
Je zal je tot de verhuurder moeten wenden om je verhaal te vragen, en eventueel een schadevergoeding (huurvermindering) te bekomen wegens het niet volledig vrij kunnen beschikken over het appartement.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”