stemmen art 577-6 § 8

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

stemmen art 577-6 § 8

#1 , 22 mei 2014 22:09

Art.577-6§8 tweede lid : “” Voor de berekening van de vereiste meerderheid worden de onthoudingen, de blanco- en de ongeldige stemmen , niet beschouwd als uitgebrachte stemmen.

Hetzelfde art 577-6 § 8 had in een eerste lid wel gezegd ” De beslissingen van de algemene vergadering wordt aangenomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de mede-eigenaars die op het ogenblik van de stemming aanwezig of vertegenwoordigd zijn, tenzij de wet een gekwalificeerde meerderheid vereist “

Meestal verwijst men naar het eerste lid om te benadrukken dat “… worden de onthoudingen, de blanco- en de ongeldige stemmen, niet beschouwd als uitgebrachte stemmen “ wat niet uitdrukkelijk werd gezegd in art.577-6 § 6 van de wet van 1994.
Maar nu werd er een tweede lid aan toegevoegd die spreekt van een ” de volstrekte meerderheid van stemmen van de mede*eigenaars op het ogenblik van de stemming aanwezig of vertegenwoordigd “ als je dat letterlijk neemt dan waren de onthoudingen toch ook aanwezig ? Dat hun stem niet meer kan gevoegd worden bij de ja’s en de neen ’s om a an een meerderheid te geraken is nu duidelijker dan het was in 1994.

Nergens is er sprake van de niet uitgebrachte stemmen van ook “ mede*eigenaars die op het ogenblik van de stemming nog aanwezig waren “ maar die wegens een manke organisatie van de stembeurten, hun stem niet terecht was gekomen.

Bestaat er rechtsleer of rechtspraak die mij gelijk zou geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 mei 2014 22:15

Nergens is er sprake van de niet uitgebrachte stemmen van ook “ mede*eigenaars die op het ogenblik van de stemming nog aanwezig waren “ maar die wegens een manke organisatie van de stembeurten, hun stem niet terecht was gekomen.

Waar is hun stem niet terecht gekomen?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#3 , 23 mei 2014 18:01

a@roharro

" waarom is hun stem niet terecht gekomen " :

1. ofwel hebben ze tout court niet gestemd ( foert)

2. ofwel werden de stembriefjes niet afgehaald

3. by ons was het voor de eerste keer "electronisch " enigszins verwarrend bvb de stemming was " open " volgens de voorzitter maar voor de technici nog niet, resultaat : uitgebrachte stem was niet geacteerd ; de vergadering ging verder door en de voorzitter herhaalde tussenin " stem nu ", ofwel deed je dat ofwel dacht je " ik heb al gestemd " ;enz enz

Verrast als we waren door het " electronisch " stemmen, werd niet lang stil gestaan bij de uitleg ervan !

De ME die er dus aan waren voor de moete waren wel " aanwezig op het ogenblik van de stemmig " en tellen mee voor de noemer van de uitslag.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 23 mei 2014 18:04

Ik begrijp dit niet, want in de notulen van de vergadering die iedereen moet ondertekenen op het eind van de vergadering wordt geacteerd hoe er werd gestemd.
Indien mijn stemgedrag daar niet correct wordt weerspiegeld dan teken ik die niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#5 , 25 mei 2014 22:37

@roharro

mag ik die discussie op ' hold ' zetten omdat ik ondertussen de dagorde voor een AV op 7.6 voorrang moet geven, gelet op de zware dagorde (25 punten).

Ik wil me nog eerst bezinnen en beraden daarover, een paar punten heb ik al op dit forum aangehaald, blijft twee zeer zware dobbers : de voorgelegde inventaris gegevens( waarover ik nu al een afspraak heb aangevraagd met de CVR voor een woordje uitleg) en de goed te keuren wijziging van de basisakte, met o.a. beslissing te kiezen voor deelverenigingen.

De verkiezing en werking van de raden van de raden van ME zijn nu statutair vastgelegd in het Reglement van ME, zoals wettelijk voorzien, en daar wringt het schoentje ook, bvb een deelvereniging met 50370 quotiteiten op 90000 duidt 3 leden aan, twee andere met bvb . 10000 quotiteiten ook met elk drie. Dat moet toch kunnen aangevochten worden ?


Of ik dat allemaal op dit forum kan verwerken op dit forum, is een eerste probl

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 25 mei 2014 23:11

De verkiezing en werking van de raden van de raden van ME zijn nu statutair vastgelegd in het Reglement van ME, zoals wettelijk voorzien, en daar wringt het schoentje ook, bvb een deelvereniging met 50370 quotiteiten op 90000 duidt 3 leden aan, twee andere met bvb . 10000 quotiteiten ook met elk drie. Dat moet toch kunnen aangevochten worden ?
Een deelvereniging kan geen mandatarissen aanstellen van de hoofdvereniging.
De leden van de RvME worden enkel en alleen gekozen door de AV van de hoofdvereniging. Elke andere wijze van aanstelling is tegenstrijdig met de wet. 2de lid van Art. 577-14 BW is van toepassing.

Hebben de deelverenigingen rechtspersoonlijkheid of niet?
Hebben de deelverenigingen eigen statuten of niet?

observer-old
Topic Starter
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#7 , 26 mei 2014 00:31

@ luc


re RME hoofdvereniging, zal ik de nieuwe statuten eens herlezen

op de twee vragen : 2 keer ja

je/jullie hebben een andere topic van mij tegoed over de gevoerde boekhouding en de voorgelegde " inventaris ", in concreto.


d'avond die al neer gekomen was, is ondertussen morgen geworden.

Goeie avond, goeie dag

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”