Syndicus rechten/bevoegdheden bij dringende werken

nin
Topic Starter
Berichten: 17

Syndicus rechten/bevoegdheden bij dringende werken

#1 , 22 mei 2014 18:38

Hoi,

Ik ben syndicus van een gebouw van 6 app. Verdeling als volgt:

ikzelf 10% van het gebouw
Mr en mevr. A 20%
Mr en mevr. B 20%
Mr C. 50%


Nu waren er pas problemen met een riool van en garage op het gelijkvloers en men dacht aan een verstopping. Het was voor een weekend en ik nam contact op met een ontstoppingsdienst om hen maandag of dinsdag te laten komen. Ik contacteerde de mede-eigenaars om hen te verwittigen. Op zaterdag krijg ik plots een huurder aan de deur met de vermelding dat er vuil water via zijn bad omhoog kwam en dat ook zijn toilet aan het overlopen was.
Ook een andere buurman kreeg ondertussen water omhoog. Ik heb dus opnieuw de mede-eigenaars op de hoogte gebracht en de mensen die onmiddellijk bereikbaar waren, gingen akkoord met een dringende interventie. Ik belde dus ontstoppingsdiensten tot ik er een te pakken kreeg die onmiddellijk kon komen. Deze dienst stootte op allerlei problemen waardoor er andere nodige werken ontstonden zoals leidingen vervangen. Ik hield telkens de mede-eigenaars op de hoogte en kreeg van Mr en mevr A en B (en mezelf) telkens de nodige voorschotten/afrekeningen zodat onze aannemer verder kon. Enkel Mr. C reageerde niet op mails en op de herhaaldelijke verzoeken om zijn betalingen in orde te brengen. Hierdoor is er een gedeelte van de spaarrekening van de VME aangesproken om de aannemer te kunnen betalen. Nu kwam pas de eindafrekening van de aannemer en nu heeft iedereen behalve Mr. C zijn deel betaald. De rekening van de VME heeft niet meer genoeg saldo en ik kan het dus niet meer voorschieten. De aannemer spreekt al over advocaten en wij zullen, op onze beurt, als VME dan waarschijnlijk Mr. C. moeten vervolgen?

Ik wil Mr. C een aangetekende brief sturen waarin ik duidelijk maak met de verwijzingen naar de juiste artikels dat ik als syndicus bij hoogdringende werken beslissingen mag nemen en dat hij verplicht is om zijn deel te betalen. Waar vind ik de juiste artikels om naar te verwijzen a.u.b?


Enig advies ivm de verder te nemen stappen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 mei 2014 18:50

Art. 577-8 B.W.:


§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede-eigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :

alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 23 mei 2014 10:20

Neem in het schrijven tevens op dat indien de vme verplicht wordt een advocaat in de arm te nemen om deze zaak voor het vredegerecht te brengen u tevens verplicht zal zijn om deze kosten door te rekenen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”