verkiezen leden van raad van mede-eigendom

Tomopom
Topic Starter
Berichten: 78

verkiezen leden van raad van mede-eigendom

#1 , 20 mei 2014 18:14

Wie weet raad ?

1) Bij ons is het al een tweetal jaren de gewoonte dat de oude raad zich als groep verkiesbaar stelt ipv individuele leden.
Dus bij 'aanstelling raad van mede-eigendom' staat er dan een groep met 4 of 5 oud-gedienden en als we geluk hebben daarnaast nog een onafhankelijke kandidaat of twee.
Vervolgens vraagt men wie kiest voor groep ( personen a, b, c ) en wie kiest voor persoon x, persoon y

Op die manier ontzegt men de AV zowel de mogelijkheid de samenstelling te bepalen ( het aantal leden hier ) noch individuele mede-eigenaars op een 50%+1 te evalueren.


2) Dit wordt dan later aangevuld met de vraag of de leden van de raad zelf hun functies/taken mogen bepalen.

Vroeger was dat tevens met een 50% +1 maar na veel geklaag is de syndicus overgegaan dat met een 3/4 te doen onder het mom dat de AV dan de samenstelling (3/4) bepaalt door de raad op te zadelen met die specifieke taak (3/4).
Mijn inziens is dit ook fout daar de de raad enkel taken kan krijgen die niet toebehoren aan de andere 3 organen ( waaronder de AV dus )


Een deel van de VME is zich zeer goed bewust dat deze manier van handelen niet kan maar het ontbreekt ons blijkbaar aan de juiste slagkracht of actie om te ondernemen.
Wat is het beste om te doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 20 mei 2014 18:28

Al eens lezen :
https://rapidshare.com/files/397786226/ ... ntswet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien dit iets beter
http://www.beheer.be/documenten/nieuwewet2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Met enkele eigenaars lid worden van een eigenaarsbond...
vb
http://eigenaarsbondantwerpen.be/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nicm.vzw

Tomopom
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 20 mei 2014 19:35

Al eens lezen :
https://rapidshare.com/files/397786226/ ... ntswet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien dit iets beter
http://www.beheer.be/documenten/nieuwewet2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Met enkele eigenaars lid worden van een eigenaarsbond...
vb
http://eigenaarsbondantwerpen.be/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nicm.vzw
Bedankt maar ik ben er weinig mee ... ik heb dat materiaal allemaal en eigenaarsbonden ( algemene indruk ) helpen niet echt dan bevestigen dat je gelijk hebt, verwijzen naar een vrede-rechter of advocaat en vervolgens afrekenen.
Zelfs advocaten ( toch niet diegene die ik bezocht ) wagen zich aan zulke dingen als ze horen dat de controle van de vme in de handen ligt van een alleen heersende raad met achterban ja-knikkers en een syndicus die uit hun handen eet.

In zo'n kluwen zie ik niet veel uitweg tenzij ik die syndicus op iets heel concreets en ernstig kan pakken zodat een rechter die zou ontzetten en vervangen.
.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 mei 2014 21:15

Uit het Antwerpse kan ik toch wel enkele advocaten doorgeven.
Ook in enkele door mij gevolgde probleem VME hebben de eigenaarsbonden en uiteraard ook veel lezen enkele zaken al rechtgetrokken.
In zowel de kleine als de grote VME zijn er nu toch al andere syndici en een betere opvolging.
En hier de rubriek mede-eigendom eens doorploegen.
Er kan altijd een jurist van zo'n bond meekomen naar de vergadering - en de syndicus en RvME wijzen op de fouten en de gevolgen.
+ enkele goede boeken aanschaffen oa
Er bestaan verschillende goede boekjes over de AV en de leden ervan.
Hoe de procedures nu moeten lopen
Wet van 94 en de nieuwe wet zijn aangegeven hier op de site.
twee boeken
55 vragen en antwoorden voor de syndicus (Peter Leyseele en Katia Pszeniczko) uitgeverij Kluwer € 77
Praktische gids syndicus van Roland Timmermans ook Kluwer ( A4 boek 700 blz ) voor € 130 beide de moeite waard

Tomopom
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 20 mei 2014 21:21

Uit het Antwerpse kan ik toch wel enkele advocaten doorgeven.
Ook in enkele door mij gevolgde probleem VME hebben de eigenaarsbonden en uiteraard ook veel lezen enkele zaken al rechtgetrokken.
In zowel de kleine als de grote VME zijn er nu toch al andere syndici en een betere opvolging.
En hier de rubriek mede-eigendom eens doorploegen.
Er kan altijd een jurist van zo'n bond meekomen naar de vergadering - en de syndicus en RvME wijzen op de fouten en de gevolgen.
+ enkele goede boeken aanschaffen oa
Peter Leyseele ( 55 vragen syndicus) en Ronald Timmermans (meerdere werken) beiden bij Kluwer uitgaven.
t' Gaat over de contreien van Oostende.
Ikzelf woon in Antwerpen.
Heel vreemd maar die van Antwerpen staan veel scherper dan die uit Oostende maar zien het dan weer niet zitten om ergens een zaak in Oostende te gaan aanpakken ( wat begrijpelijk is )

Je boeken ... ik heb er al wat maar die van Peter staat nog op het verlanglijstje

stanwim
Berichten: 3

#6 , 02 jul 2015 17:48

Ja die syndici van Oostende zijn nogal rare vogels. Ik weet er iets van.......belangenvermengingen, vriendjespolitiek enz................

stanwim
Berichten: 3

#7 , 02 jul 2015 17:52

Al die boeken bezit ik, en wanneer ik daarvan referentie geef aan de synducus lacht die mij uit " zeg jij wilt altijd de puntjes op de i, hier is dat zo niet"

stanwim
Berichten: 3

#8 , 02 jul 2015 17:56

Weet je wel dat er hier in Oostende een Vrederechter geschort is 2014 voor belangenvermengingen met vastgoedmakelaars...................

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#9 , 03 jul 2015 10:54

Mag ik opmerken dat volgens de nieuwe wet de Raad voor de mede-eigendom teruggedrongen is tot "de controle van de syndicus". Hierover brengt de raad een omstandig halfjaarlijks rapport. Voor de verkiezing is het zo dat elke kandidaat moet worden verkozen. Dus geen "koppelverkoop".

TELENET
Berichten: 78

#10 , 07 jul 2015 18:37

Bij ons is het nog erger, het punt "aanstellen van de Raad van Mede-Eigendom" is niet meer op de agenda geplaatst geweest sinds 2012.
De Raad blijft gewoon zoals hij is, levenslang verkozen zeker?.
Er is daarover geen termijn te vinden op Internet.
De Raad beweert ook dat de syndicus, zoals iedereen, recht heeft op werkzekerheid en dat hij een mandaat van 3 jaar moet krijgen.
( goede vriendjes !!! ).
Op 03/06/2015 hadden wij de Jaarlijkse Algemene Vergadering.
Zijn mandaat was verstreken maar de syndicus was vergeten zijn aanstelling op de agenda te plaatsen. (Vervelend).

Op 29/06/2015 was er dan een Bijzondere Algemene Vergadering voor zijn herverkiezing te regelen, maar nog altijd geen sprake van een herverkiezing van de Raad. Op de agenda van deze BAV was ook vermeldt dat het verslag van de AV van 03/06/2015 goedgekeurd was gezien er geen opmerkingen waren gemaakt.
Zo was dan alles netjes terug geregeld.

Men kan zich de vraag stellen of dat allemaal volgens de regels en termijnen verloopt.
Op de AV altijd "jaknikken" is de boodschap, anders is het uw beste dag niet.
Niet veel aan te doen?, er mee proberen te leven zeker?.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”