isolatie buitengevel

plantje
Topic Starter
Berichten: 3

isolatie buitengevel

#1 , 20 mei 2014 15:56

Mijn buren hun gevel grenst aan mijn grond. Zijn dakgoten en dergelijke zijn reeds jaren oude erfdienstbaarheden, daar geen probleem mee. Maar nu willen ze hun buitengevel isoleren met minimum 10cm isolatie en dan nog sierpleister op aanbrengen.
Kunnen zij ons verplichten om een deel van onze grond te verkopen opdat zij hun buitenisolatie zouden kunnen plaatsen? Ik vind geen volledig gelijkaardig probleem terug op dit forum.
Hun argument was dat mijn argument om het niet toe te laten, niet opweegt tegen hun argument om te isoleren. En wat zou er ooit kunnen gebeuren indien hun gevel instabiel wordt of een scheur krijgt?

dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mei 2014 16:28

Je kan altijd een strook van 10 cm grond verkopen, alleen zullen dit zeer dure centimeters worden. (voor hun altans; landmeterskosten, notariskosten) Ze kunnen u echter niet verplichten.
En als er een bast komt in de muur: Het is hun muur en dus zijn ook alle kosten voor hen.

plantje
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 mei 2014 17:00

probleem is dat wij niet willen verkopen, kan stom klinken maar de grond is al generaties lang in de familie en de beplanting die erop staat is onvervangbaar en onverplaatsbaar, wat voor hen de reden maakt dat mijn argument niet sterk genoeg is. Maar moet ik mij kunnen verdedigen waarom ik niet wil verkopen?
Wij veronderstellen ook als er een barst of dergelijke komt in hun muur, dat ze dan nog de perceelgrens niet mogen overschrijden.
en indien we toch zouden verkopen, zijn die prijs per m² voor grond bepaald per streek? of hangt dit van de schatting af?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 21 mei 2014 15:20

het argument dat ze willen isoleren weegt niet op, tegen uw argument dat je geen grond kwijt wil.
In dat geval moeten ze langs binnen isoleren.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 21 mei 2014 15:46

Is het een gemeenschappelijke muur? Of staat hij volledig op hun grond?
In dat laatste geval kunnen zij wel eisen alle bevestigingen op hun muur te verwijderen, waardoor er van begroeiing mogelijkheden wel eens niet zoveel meer zou kunnen overblijven..

plantje
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 21 mei 2014 16:49

het is geen gemeenschappelijke muur, staat volledig op hun grond, maar er is geen begroeiing langs onze kant op hun muur. De struiken staan er reeds meer dan 30 jaar op een paar centimeter van.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 22 mei 2014 12:53

Je bent niet verplicht om te verkopen. Zeg dus "neen" als je t niet wil. Als evenwel de muur aan onderhoud toe is moet je wel ladderrecht toestaan (toegang tot je tuin om de muur te onderhouden). Hoe is de staat van de muur ?

Voorts kan je buur aan zijn binnenkant isoleren (door een bijkomende binnenmuur te plaatsen)...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”