dakterras bovenburen over lichtkoepels

nathaliew817
Topic Starter
Berichten: 9

dakterras bovenburen over lichtkoepels

#1 , 13 mei 2014 00:28

Hallo,

ik ben naar een gelijkvloers appartement aan het kijken. Het probleem is: er is praktisch geen licht.
Er zijn 4 dakramen, en over twee daarvan hebben de buren op het eerste verdiep een (hoogstwaarschijnlijk onvergund) terras gelegd.
Mag dit zomaar?
Want ik zou net meer lichtstraten willen leggen.

Bovendien loopt hun dakterras tot de rand van het dak van het gelijkvloers; ze hebben dus inkijk in de tuin.
én eigenlijk zou ik een deel van het dak willen afbreken. de achtergevel is glas, maar kijkt uit op een hoge muur.
Ik zou daar een stuk boven willen zetten dat doorloopt als een dakraam (een soort van veranda effect eigenlijk) , zo zie je nog iets van de lucht.
zoals dit http://cdn.reynaersathome.co.uk/wp-cont ... -doors.jpg

Maar daardoor verliezen zij een deel van hun terras.
Kan ik dit zomaar doen?


Ik wil weten hoe ik dit het best aanpak zonder een burenruzie te creëeren, nog vooraleer ik er ingetrokken ben.
Laatst gewijzigd door nathaliew817 op 13 mei 2014 01:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 mei 2014 00:40

Hallo,

ik ben naar een appartement aan het kijken. Het probleem is: er is praktisch geen licht.
Er zijn 4 dakramen, en over twee daarvan hebben de bovenburen een (hoogstwaarschijnlijk onvergund) terras gelegd.
Mag dit zomaar?
Want ik zou net meer lichtstraten willen leggen.

Bovendien loopt hun dakterras tot de rand van het dak van het gelijkvloers; ze hebben dus inkijk in de tuin.
én eigenlijk zou ik een deel van het dak willen afbreken. de achtergevel is glas, maar kijkt uit op een hoge muur.
Ik zou daar een stuk boven willen zetten dat doorloopt als een dakraam (een soort van veranda effect eigenlijk) , zo zie je nog iets van de lucht.
zoals dit http://image.webdeco.be/800Pic_7695.jpg

Maar daardoor verliezen zij een deel van hun terras.
Kan ik dit zomaar doen?


Ik wil weten hoe ik dit het best aanpak zonder een burenruzie te creëeren, nog vooraleer ik er ingetrokken ben.
In een appartementsgebouw behoort het dak tot de gemene delen. Dat mag u bijgevolg niet afbreken of wijzigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nathaliew817
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 13 mei 2014 00:53

sorry, ik moet het specifieker zeggen, het is een oud herenhuis waarvan het gelijkvloers veel langer is dan de bovenliggende appartement.
De mensen van het eerste verdiep hebben dus een dakterras gelegd op het dak van het gelijkvloerse appartement.

Dat is door de vorige eigenaar zelf bijgebouwd en vergund, dus dit betekent toch dat dit eigendom is van het gelijkvloers appartement?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 13 mei 2014 08:12

met zo een roof window, gaan ze misschien inkijk krijgen in uw appartement?

nathaliew817
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 13 mei 2014 10:20

Ja inderdaad, maar ik kan moeilijk enkel melkglas steken want dan kijk ik enkel uit op een muur.
Met zo'n roof window zie je tenminste nog lucht. En je kan het altijd spiegelend laten maken.

Hun terras is ook 54m2. Dus op de volledige living en keuken gebouwd. 10 meter minder terras kan natuurlijk geen kwaad.
En dan is nog de vraag of dat terras wel degelijk mag. En wie er zeggenschap heeft over het dak van het gelijkvloers.
Dat is enkel in de splitsingsakte te zien waarschijnlijk?

Maar ik kan als bewoner van het gelijkvloers toch beslissen om mijn appartement aan de achterkant 2 meter in te korten zonder dat de bovenbuur daar zeggenschap in heeft?
Om meer tuin te maken of een deel te vervangen door een veranda?
Of is dat enkel met de splitsingsakte te beslissen?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 13 mei 2014 12:25

Of is dat enkel met de splitsingsakte te beslissen?
Ja

nathaliew817
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 13 mei 2014 12:50

ok bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”